Enklere lading med Autocharge hos Circle K

Nå slipper Circle K en betaversjon av Autocharge – en ny måte å lade og betale for elbillading på. Løsningen innebærer automatisk start og betaling av ladingen. Det er bare å kjøre opp til laderen, sette kabelen i bilen, lade og kjøre av gårde.

Circle K slipper en betaversjon av Autocharge – en ny måte å lade og betale for elbillading på. Foto: Circle K

- Circle K ønsker å gjøre det enkelt å være elbilist. Vi er opptatt av enkelhet og flyt før, under og etter lading, både på ladepunktet og inne i butikken. Nylig har vi gjort flere forenklinger i Circle K Charge-appen. Den siste nyheten Autocharge betyr at i stedet for å åpne en app eller bruke kortterminal for å starte ladingen, trenger kunden kun å plugge kabelen inn i bilen, så går resten automatisk, forteller Elin Bøe, fungerende leder for eMobility i Circle K.

I første omgang åpnes løsningen for Circle Ks ladekunder i Sverige, men planen er å rulle ut løsningen i alle land der Circle K har et ladetilbud.

- Autocharge er en etterlengtet brikke i forenklingen av hverdagen med elbil. Nå inviterer vi ladekundene i Sverige til å gi oss de første tilbakemeldinger, på både funksjon og opplevelse, slik at vi kan finjustere sammen før videre utrulling, sier Elin Bøe.

Enkel løsning, komplisert utvikling

Circle K har jobbet med utviklingen av Autocharge i flere år. Som ladetilbyder på energistasjoner tilstreber vi å tilby løsninger som fungerer på et så stort antall bilmerker og ladere som mulig.

Ca. 70 prosent av elbiler støtter i dag Autocharge, og listen oppdateres fortløpende når det kommer nye bilmodeller. For å komme i gang må du registrere bilen din i Circle K Charge-appen, da ser du om bilen din støttes av Autocharge eller ikke. Autocharge fungerer i dag kun på Hypercharger-ladere, men vi jobber med å tilby tjenesten også på flere typer ladere.

Enklere planlegging

En annen oppdatering handler om å forenkle reiseplanleggingen din. Nå for tiden kan elbilisten ikke bare se i appen hvilke ladere som er tilgjengelige, og hvilken effekt laderne har. Man kan også se batteristatusen til bilene som lader på stasjonen. I klartekst betyr det at du allerede i bilen vet hvordan tilgjengeligheten ser ut og kan anslå hvor lang en mulig ventetid kan være.

- Dette er en stor dag for alle som har en elbil. Vi vet at kundene er opptatt av kapasitet, tid og pris på hurtiglading, men det er ingen tvil om at større enkelhet også er helt avgjørende for kundenes opplevelse. Med Autocharge tar vi et stort steg ut av barndomsårene for elektrifiseringen av veitransporten med mye ny teknologi og for lite kompatibilitet, som har gjort et vanskelig å gi kundene den opplevelsen vi ønsker å tilby. Nå nærmer vi oss punktet der det er enklere å fylle en elbil enn en fossilbil. Vi gleder oss enormt over nok et steg mot en enklere hverdag, avslutter Elin Bøe, fungerende leder for eMobility i Circle K.

Om oss

Vi kaller oss energistasjon, helt enkelt – fordi vi tilbyr energi til bilen og deg som er på farten.

Om Circle K Norge AS

• Circle K Norge driver 456 energistasjoner i Norge, 259 av dem er bemannede stasjoner som tilbyr drivstoff, bilvask, kaffe og mat.

• Vi bygger ut vårt nettverk av hurtigladere, over 100 stasjoner har til sammen 800 hurtigladere for elbiler.

• Vi er også drivstoffgrossist og har en rekke terminaler og depoter som forsyner stasjoner og kunder i hele Norge.

• Ca. 3 000 personer jobber på våre kontorer og stasjoner over hele landet.

• Circle K har en hundreårig historie i Norge, som Norsk Brændselsolje A/S med merkenavnene MIL og BP, Norsk Olje as (Norol), Statoil Norge AS og Statoil Fuel & Retail AS (Statoil) og nå Circle K Norge AS (Circle K).

Om Couche-Tard

• Circle K er en del av Alimentation Couche-Tard Inc. («Couche-Tard»), en ledende, global aktør innen eMobility, drivstoff og detaljhandel med hovedkvarter i Laval, Canada.
  • Couche-Tard opererer i 24 land med nesten 14 100 butikker, hvorav omtrent 10 700 tilbyr drivstoff til veitransport. Omtrent 122 000 mennesker er ansatt i hele nettverket.

Følg pressemeldinger fra Circle K Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Circle K Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Circle K Norge