Nytt program skal gjøre ukrainske flyktninger i Norge til gründere

Digital Norway, Google og Danish Entrepreneurs lanserer Norges første, store gründerprogram for ukrainske flyktninger. Interessen har vært enorm, og nå skal 50 ukrainere delta med sine forretningsidéer som kan bidra til gjenoppbyggingen av Ukraina.

50 ukrainere skal delta i nytt gründerprogram her i Norge. Foto: Danish Entrepreneurs

I dag lanserer Google og en rekke partnere et helt nytt initiativ i Norge for ukrainere som har flyktet fra krigen. Programmet går under navnet UAccelerate og skal ruste flyktningene med kunnskapen de trenger for å starte og drive egen virksomhet. Interessen for programmet har vært enorm, med over 250 søknader. Nå er 50 talentfulle ukrainere - hovedsakelig kvinner - klare for å delta i programmet.

En av dem er som ser frem til å styrke sin virksomhet, er Yulia Buhlaker. Hun kom til Norge som flyktning og utvikler nå bedriften sin Fiskin, som produserer accessories fra skinn laget av fisk.

– Da jeg kom til Norge, var jeg nødt til å bygge meg et nytt liv. Arbeid er viktig og jeg hadde et ønske om å skape min egen arbeidsplass. Nå har jeg begitt meg ut på gründerreisen og min egen virksomhet har gitt meg et formål som er viktigere enn noen gang, sier Yulia Buhlaker.

Stor interesse
Programmet lanseres som et samarbeid mellom Digital Norway, Google, Nordisk Ministerråd og Danish Entrepreneurs.

– Vi er dypt imponert over den store interessen. Når man tar den alvorlige bakgrunnen i betraktning, er det enormt oppløftende og inspirerende å se så mange ukrainske ildsjeler som ønsker å starte sine egne virksomheter. Vi ser på dem som verdifulle ressurser som bidrar til verdiskapning – både her i Norge, men også med håp om i Ukraina på sikt, sier Tine Austvoll Jensen, norgessjef i Google.

Noen av de viktigste og fremste stemmene i norsk og ukrainsk næringsliv vil stå for opplæringen i en rekke workshops. Alt fra digital markedsføring, salgsstrategier og finansiering til skatteregler, lover og reguleringer skal dekkes i programmet.

– For å lykkes som gründer i Norge er det avgjørende med kunnskap både om teknologi og den digitale infrastrukturen i Norge. Mye av kunnskapen vil også være verdifull når Ukraina skal bygges opp igjen, sier Liv Dingsør, daglig leder i Digital Norway.

– Handler om gjenoppbyggingen av et land i krise
Peter Kofler, styreleder i Danish Entrepreneurs, er en av initiativtakerne bak gründerprogrammet, som først ble lansert i Danmark kun noen få måneder etter den russiske invasjonen.

– De ukrainske flyktningenes største ønske er å hjelpe landet de flyktet fra. Alle har slektninger bosatt i Ukraina, mange i frontlinjen. Derfor handler ikke dette bare om å gi flyktninger noe å leve av. Det handler om å gjenoppbygge et land i krise, slik at ukrainere skal kunne ha noe å leve av etter krigen, sier Peter Kofler.

I Danmark har satsingen båret frukter. Over 1.200 ukrainere har deltatt i programmet, og flere har startet opp suksessfulle bedrifter. Blant de 50 deltakerne som i første omgang deltar i Norge, finnes alt fra ferske gründerspirer til seriegründere, en tidligere finalist av Ukraina Got Talent, professorer og til og med eieren av en ukrainsk sjokoladefabrikk.

Fakta

• UAccelerate er et 10-ukers gründerprogram som gir ukrainere i Norge kunnskap om å starte og drive egen bedrift. Undervisningen foregår på engelsk og ukrainsk.
  • Initativtakerne bak programmet er Danish Entrepreneurs, Digital Norway, Google og Nordisk Ministerråd.

Bilder

Følg pressemeldinger fra Google Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Google Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Google Norge