Google starter bygging av et nytt datasenter i Skien – investerer 600 millioner euro

• Når anlegget er operativt i 2026, er det anslått at det vil driftes på over 99 prosent karbonfri energi som følge av energisammensetningen i det norske strømnettet.
  • Det nye datasenteret vil være klargjort for fremtidig gjenbruk av overskuddsvarme til nytte for lokalsamfunnet.
  • Googles investering i Norge vil gi en verdiskapning på 6,7 milliarder kroner.
Norgessjef i Google, Tine Austvoll Jensen og digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne O. Tung. Foto: Matias Fosso

7. februar 2024, Skien. I dag kunngjør Google starten på byggingen av et nytt datasenter i Skien, på tomten i Gromstul. Dette innebærer en investering på 600 millioner euro som bidrar til å skape arbeidsplasser og økonomisk vekst både lokalt og nasjonalt.

Marius Roheim Aarvold, Ordfører i Skien kommune, ønsker Google hjertelig velkommen til Skien:

– Vi har ventet i spenning på at Google skulle ta beslutningen om å starte bygging av sitt første datasenter her i Skien. Som kommune er vi stolte over å ha blitt valgt av Google som vertskap for deres store satsing i Norge. Vi er også svært takknemlige for all innsatsen som er lagt ned i det langsiktige samarbeidet mellom lokale, regionale og nasjonale partnere og støttespillere - det har vært avgjørende for at vi kan feire i dag. Vi ser frem til å jobbe videre sammen for å realisere Gromstul som et nytt, regionalt industriområde for datasentervirksomhet, som er en forutsetning for vårt digitale samfunn. Etableringen vil være et viktig bidrag til vår region i form av styrket digital infrastruktur, nye arbeidsplasser og ny kompetanse - og ikke minst økt internasjonal synlighet.

Tine Austvoll Jensen, norgessjef i Google, legger til:

– Et datasenter er der internettet bor. I takt med at flere mennesker tar i bruk flere digitale verktøy, øker også behovet for en sikker og bærekraftig infrastruktur for å levere tjenestene vi trenger, slik som tilgang til e-posten din, eller søk etter informasjon. Starten på byggingen av et nytt anlegg i Skien i dag er et stolt øyeblikk for oss. Norge har vært et hjem for Google i mange år, og vi ser frem til mange flere.

Datasenteret i Skien vil representere det ypperste innen bærekraftig infrastruktur:

• Googles mål om å oppnå netto nullutslipp i all drift og i hele verdikjeden innen 2030, understøttes av et ambisiøst mål om å bruke ren energi for å drifte kontorene og datasentrene med karbonfri elektrisitet hele døgnet på alle strømnett de opererer.
  • Nåværende prognoser viser at når Googles datasenter i Skien blir operativt i 2026, vil det driftes med over 99 prosent karbonfri energi som følge av energisammensetningen i det norske strømnettet. Vi anslår at senteret vil ha en av de høyeste CFE-rangeringene blant alle datasenterregioner.
  • I tillegg inngikk Google i 2017 en kraftkjøpsavtale (PPA) i Tellenes med en produksjonskapasitet på 160 MW, noe som vil bidra til vår ambisjon om karbonfri energibruk hele døgnet i regionen.
  • Googles nye datasenter i Skien er svært energieffektivt. Et Google-eid og -drevet datasenter er i gjennomsnitt mer enn 1,5 ganger så energieffektivt som et typisk bedriftsdatasenter. For denne første fasen har Google fått tildelt 240 MW.
  • Å utnytte varmen fra datasenteret representerer en mulighet for energisparing og bidrar til energiomstilling. Googles nye anlegg i Skien vil være klart for gjenbruk av overskuddsvarme.
  • Digital infrastruktur og digitalisering er en sentral faktor for reduksjon av CO2-utslipp. En ny rapport fra Implement Consulting anslår at 20-25 prosent av klimagasskuttene som Norge må gjøre for å nå klimamålene i 2050, krever digitalisering i stor skala til en kostnad som er akseptabel for samfunnet.

Betydelig økonomisk verdiskapning

Dagens kunngjøring bekrefter at Google investerer 600 millioner euro i byggingen av sitt datasenter og tilhørende digital infrastruktur i Skien, Norge. En økonomisk ringvirkningsrapport utført av Deloitte på oppdrag fra Google anslår at Googles datasenterinvestering i Norge vil generere en verdiskapning på 6.7 milliarder kroner mellom 2024 og 2025. Dette inkluderer 2.2 milliarder kroner per år i direkte økonomisk effekt, 2.7 milliarder kroner i indirekte økonomisk effekt og 1.8 milliarder kroner i indusert økonomisk effekt, målt i bruttonasjonalprodukt.

Tine Austvoll Jensen og Karianne O. Tung

Om Google

Googles mål er å organisere verdens informasjon og gjøre den universelt tilgjengelig og nyttig. Gjennom produkter og plattformer som Søk, Maps, Gmail, Android, Google Play, Google Cloud, Chrome og YouTube spiller Google en viktig rolle i livene til milliarder av mennesker, og har blitt et av de best kjente selskapene i verden. Google er et underselskap av Alphabet Inc.

Følg pressemeldinger fra Google Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Google Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Google Norge