KLP-fond passerer 100 milliarder kroner

KLP AksjeGlobal Indeks har passert 100 milliarder kroner, og er Norges største aksjefond.

– Fondet KLP Aksjeglobal Indeks er KLPs flaggskip og vårt mest effektive produkt, sier avdelingsleder Kristoffer Sundnes i KLP. KLP

Indeksfondet er splittet i en valutasikret og en ikke-valutasikret del. Til sammen har fondet en forvaltningskapital på 100 milliarder kroner.

– Fondet er KLPs flaggskip og vårt mest effektive produkt. Her får kundene god forvaltning til en billig penge, sier leder for KLP indeksnær forvaltning, Kristoffer Sundnes.

Småsparere og storinvestorer
Det globale indeksfondet ble opprettet i 2004 med tre milliarder kroner som første innskudd fra kommune og helse-Norges pensjonsselskap KLP. 19 år senere har fondet vokst til 100 milliarder kroner.

Fondet består av rundt 1400 aksjer fordelt på en global portefølje med alt fra store norske virksomheter til selskaper som Microsoft og Apple. Blant kjøperne finner man både store investorer og småsparere.

– Brorparten av pengene kommer fra store eksterne kunder som pensjonskasser og institusjoner, sier Sundnes.

Stor spredning, lave kostnader

Mange nordmenn har fått øynene oppe for globale indeksfond. Spesielt siden sommeren 2020 har småsparerne strømmet til KLP-fondet.

– De har forstått at det er bra å investere i globale indeksfond, hvor gebyrene er lave og risikospredningen er stor. Historisk sett har vi også sett at globale indeksfond gir god avkastning, sier han.

Kontaktpersoner:
Kristoffer Sundnes, leder for KLP indeksnær forvaltning.
Tlf: +47 414 34 749
Kristoffer.Sundnes@klp.no