Ny designretning med Volkswagen ID. GTI

En kompromissløs tilnærming til design blir en enda viktigere del av Volkswagen-konsernets strategi. Den nye konseptbilen Volkswagen ID. GTI understreket dette på et eksklusivt pressearrangement før bilmessa IAA i München.

Volkswagen-konsernet inviterte søndag kveld 400 gjester til sitt pressearrangement, i forkant av en uke hvor hele bilindustrien samles på IAA i München. Det var ikke tilfeldig at Volkswagen lot den helelektriske og lekne konseptbilen ID. GTI få verdenspremiere under arrangementet.

Volkswagen setter mer fart på elbilsatsingen sin. Den ledende bilprodusenten skal frem mot 2027 lansere hele 11 nye elbilmodeller. Det innebærer at merket befester en ledende posisjon også som elbilprodusent. I elbilporteføljen får GTI-navnet nytt liv i ID.-porteføljen, noe som markeres med lanseringen av konseptbilen ID. GTI. Volkswagen skal lansere en produksjonsversjon av modellen.

–  Vellykket design er avgjørende for å begeistre kundene våre. Med en enda skarpere designidentitet får vi tydeligere personlighet for merkene våre. Volkswagen-konsernet skal bli et selskap drevet av design i enda større grad, hvor designerne kommer enda tettere på beslutningene, sier Oliver Blume, CEO for Volkswagen Group.

Pressearrangementet markerte også ettårsdagen for Blumes tiltredelse i rollen som Volkswagen-CEO. Blume har etablert tydelige prinsipper for hvordan Volkswagen skal utvikles videre, og her er utslippskutt og elektrifiseringsstrategien en avgjørende pilar.

Med over 100 millioner kunder verden over, understreket Blume viktigheten av kundetilfredshet, og knyttet dette sammen med emosjonelt design som ett viktig element når kundeverdi skapes.

–  Merkene våre skal ha tydelig personlighet, og designstrategien vår skal videreutvikle dagens modeller og samtidig utvikle nye ikoniske modeller, sier Blume.

Kveldens høydepunkt på Volkswagen Groups arrangement var verdenspremieren for konseptbilen Volkswagen ID. GTI. I tillegg til å understreke Blumes tilnærming til design, bærer konseptbilen den rike GTI-arven videre inn i fremtiden.

–  Volkswagen har en rik historie, og ID. GTI Concept understreker vår idé om å elektrifisere uten at det skjer på bekostning av ytelse, design og de de emosjonelle båndene GTI-modellene våre skaper til kundene, sier Andreas Mindt, sjefsdesigner for Volkswagen.

Mer informasjon om nye produksjonsklare ID.-modeller kommer løpende, og nylig ble ID. 7 lansert. Allerede fra nyttår skal Volkswagen personbil utelukkende selge fullelektriske nye personbiler i Norge. En elbilportefølje som treffer bredt, ikke minst etter introduksjonen av ID.7, kommer til å utvides ytterligere fremover.

ID.7 ble den femte elektriske personbilmodellen i ID.-familien til Volkswagen i Norge. Først ut var ID.3 i 2020, før familien er blitt utvidet med ID.4, ID.5 og ID.Buzz. Nå har lanseringen av konseptbilen ID. GTI vist at det kommer enda mer, og at designretningen blir enda skarpere og mer emosjonell fremover.

Volkswagen har i en årrekke vært Norges mest kjøpte bilmerke. Vi har vært tilstede på det norske og er ledende innenfor elektriske biler gjennom den populære ID.serien,som i dag består av 6 modeller. Fra 2024 skal nybilsaget til Volkswagen Personbil kun bestå av nullutslippsbiler. Besøk oss gjerne på: https://www.volkswagen.no/no.html https://moller.no/no/nyhetsrom https://www.volkswagen-newsroom.com/en https://www.volkswagenag.com/

ID.7-konkurranse tar av – nå dobler Volkswagen premien29.4.2024 10:30:00 CEST | Pressemelding

5.000 ID.7-gensere ble revet bort på under én uke, og genser-konkurrentene har allerede den første uken gått en distanse tilsvarende to og en halv runde rundt jorda. Nå utvider Volkswagen konkurransen, slik at flere kan være med, og dobler premien slik at to ID.7 skal deles ut til to heldige vinnere. – På denne måten får alle som ønsker bli med i konkurransen, samtidig som de som var først ute og sikret seg gensere, har spesielt gode vinnersjanser, sier markedssjef Dan Ruben Johansen.