Fornybar-topp går til COWI

Fornybar-topp Kenneth Simonsen går til en nyopprettet stilling som konserndirektør for fornybar energi i COWI.

Kenneth Simonsen får det internasjonale lederansvaret for å utvikle rådgiverselskapets strategiske forretningsområder innenfor fornybar energi. Han blir også en del av konsernets utvidede ledergruppe.

– Jeg har lenge fulgt med på COWI fra sidelinjen. Internasjonalt er de anerkjent for sin ledende ingeniørkompetanse innenfor blant annet havvind og karbonfangst-og lagring. Siden de er involvert i tidligfase, er de ofte en viktig premissleverandør for teknologiske løsninger og utvikling av områder innenfor fornybar energi, forteller Simonsen.

Simonsen kommer fra Aker-systemet, der han har hatt lederstillinger i nær 20 år, blant annet som leder for havvindsatsningen og konstituert konserndirektør for Renewables i Aker Solutions. Før det hadde han ansvaret for Renewables-segmentet i Kværner, og var en del av ledergruppen.

Tiltrukket av COWIs ambisjoner innen bærekraft

COWIs tydelige standpunkt og rolle som pådriver i den grønne omstillingen, grep imidlertid konserndirektørens oppmerksomhet og interesse.

– COWIs olje-exit i fjor vitner om en forpliktelse til bærekraft som strategisk verdidriver. Å lede et forretningsområde i sterk vekst, og samtidig bidra til å levere på dekarboniseringen og den grønne energiomstillingen verden trenger, er meningsfullt både privat og profesjonelt, sier Simonsen.

Bygget opp fornybarsatsning

De seneste årene er fornybarfeltet blitt et stadig viktigere område for COWI, noe som gjenspeiles i ordrebøkene. I porteføljen til selskapet finner vi blant annet noen av de største internasjonale havvindparkene. I fjor ble selskapet også tildelt en flerårig rammeavtale av Equinor for støtte innen havvind og lavkarbonløsninger.

– Kenneth har solid kommersiell og teknisk sektorerfaring innen et bredt spekter av bærekraftig energi, som havvind, karbonfangst og -lagring, hydrogen og biodrivstoff. Vi er trygge på at hans dyptgående innsikt og lederkompetanse vil være verdifull for våre kunders grønne omstilling samtidig som vi fullbyrder visjonen vår om å skape en mer bærekraftig og levelig verden, sier Marius Weydahl Berg, konserndirektør for forretningsutvikling i COWI.

Simonsen startet karrieren som konsulent i Arthur D. Little og Booz & Co (Nå: PwC), og har en mastergrad i industriell økonomi fra NTNU. Simonsen starter i COWI 1. september 2023.

Siden 1980 har COWI deltatt i utviklingen av mer enn 1000 vindenergiprosjekter i 70 land. Innenfor havvind har det rådgivende ingeniørselskapet vært involvert i Empire wind, London Array, Wikinger, Firefly med flere.

Kenneth Simonsen kommer fra toppstilling i Akers Solutions. Nå får han en internasjonal lederrolle for fornybarområdet i ingeniørgiganten COWI. Foto: Ragnhild Heggem Fagerheim/COWI
Marius Weydahl Berg, konserndirektør for forretningsutvikling i COWI.

Om Cowi