Godt resultat for KLP i første halvår

KLP leverer et godt resultat for første halvår, med en avkastning for pensjonskundene på 4,2 prosent hittil i år. Også KLPs datterselskaper kan vise til fin utvikling.

Konsernsjef i KLP, Sverre Thornes

Nøkkeltall

• KLP oppnådde en verdijustert avkastning på pensjonsmidlene i kollektivporteføljen på 4,2 prosent hittil i år.
  • Samlet resultat til kundene ble 21,3 milliarder kroner.
  • God vekst fra eksterne kunder som velger KLPs fondsprodukter.
  • Stadig flere av pensjonsordningens medlemmer setter pris på gode betingelser og kjøper skadeforsikring i KLP.

– Sterke aksjemarkeder har bidratt til et godt resultat for KLP i kvartalet, særlig tatt i betraktning av at vi har justert ned verdien på eiendommene våre på grunn av økte renter, sier konsernsjef Sverre Thornes.

Nytt pensjonssystem gir bedre veiledning

KLP har i kvartalet gjort store fremskritt i utviklingen av et nytt og moderne digitalt pensjonssystem tilpasset det nye regelverket innenfor offentlig tjenestepensjon. I andre kvartal er alle alderspensjoner og AFP lagt over i det nye systemet. Det betyr hurtigere saksbehandling og enda bedre rådgivning, både til arbeidsgivere og arbeidstakere.

– For ansatte i kommune- og helse-Norge betyr det at de i løpet av sekunder kan få vite hva de vil få i pensjon, hva det betyr å jobbe videre i full stilling, og hvilken fleksibilitet de har til å kunne jobbe ved siden av pensjonen. Dette er et viktig for at alle skal kunne ta gode valg om sin pensjon, og ikke minst bidra til å vise hva de tjener på å jobbe mer, både med tanke på stillingsstørrelse og alder, sier konsernsjef Sverre Thornes.

Les kvartalsrapporten her.

Om oss