Økte porteføljer, men flere skader trekker resultatet ned

Eika Gruppen oppnådde et resultat i 1. halvår på 127 mill kroner mot 303 mill kroner i første halvår 2022. Høyere skadeprosent i halvåret er den viktigste forklaringen på nedgangen i resultatet. Resultatet hittil i år gir en annualisert egenkapitalavkastning på 9 prosent (19,2).
Høyere skadeprosent er den viktigste forklaringen på nedgangen i resultatet og skyldes et uvanlig høyt innslag av både store skader og frekvensskader.

Eika Gruppens resultat i 2. kvartal isolert er 95 millioner kroner mot 219 millioner kroner i samme periode i fjor. Netto driftsinntekter utgjorde i kvartalet 1,0 milliarder kroner (0,9). Tilsvarende for første halvår 2,1 milliarder kroner mot 1,8 milliarder kroner i 2022.

Samlede driftskostnader var på 297 millioner kroner (273) i 2. kvartal. Kostnadsøkningen er i henhold til konsernets strategiske planer. Økningen relaterer seg til personalkostnader, sikkerhetsløsninger og utvikling av bedre rådgiver og kundeløsninger knyttet til forsikringsvirksomheten og leveranser til bank.

Eika Forsikring er den viktigste bidragsyteren til Eika Gruppens resultater og selskapet har gjennom mange år levert solide resultater med en god avkastning. Første halvår 2023 avviker fra tidligere år. Selskapet har oppnådd en betydelig vekst i bestandspremie på 15,4 prosent annualisert og har i dag en bestandspremie på 3,9 milliarder kroner. Men økningen kompenserer ikke for en vesentlig økning i skadeprosent dette halvåret. Et uvanlig høyt innslag av både store skader og frekvensskader sammenlignet med tidligere år bidrar til svakere resultat både for 2. kvartal isolert og for første halvår. Økningen skyldes blant annet svært varierende værforhold med en betydelig økning av vann- og frostskader samtidig som det har vært krevende kjøreforhold som har gitt en økning i skader på bil. Utover dette har selskapet også et tap til Naturskadepoolen på 30 millioner som følge av en naturskadehendelse i Halden.

For 1. halvår 2022 leverer Eika Forsikring et resultat på 104 millioner kroner mot 253 millioner kroner i samme periode i fjor. Det forsikringstekniske resultatet var på 44 millioner kroner mot 305 millioner kroner i tilsvarende periode 2022. Selskapets combined ratio justert for avviklingsresultat var på 95,3 (73,7). Finansresultat i forsikringsvirksomheten på 19 millioner kroner mot et negativt resultat i 2022 på -23 millioner kroner i 2022.

Eika Kredittbank leverte et resultat før skatt for første halvår på 17 millioner kroner mot tilsvarende 13 millioner kroner i 2022. Virksomheten var i perioden fortsatt påvirket av koronasituasjonen samt høyere finansieringskostnader grunnet økte renter uten at selskapet økte renten til kredittkortkundene før i slutten av juni. Provisjonsinntektene har økt i takt med økt kortomsetning. Den underliggende utvikling i utlånsporteføljen viser noe økning i tapskostnader inkludert reklamasjoner, ID-krenkelser og phishing mot selskapets kunder.

Eika Kapitalforvaltning leverte et resultat før skatt i første halvår på 28 millioner kroner mot 39 millioner kroner i 2022. Selskapet har en fortsatt god vekst i nye spareavtaler og har i dag 184.000 tusen aktive spareavtaler. Selskapet har 65 mrd til forvaltning mot tilsvarende 63,6 samme periode i fjor. Spareappen, Smartspar, gjør fondssparing enkelt og tilgjengelig for folk flest. Det er god vekst både i antall brukere og bruken av appen.

Aktiv Eiendomsmegling er Norges fjerde største meglerkjede og har hatt god vekst i antallet nye kontorer og har nå 84 kontorer og filialer. Markedet i første halvår har vært preget av lavere tilbud av brukte og nye boliger i markedet, noe som har gitt en nedgang i antall omsetninger sammenlignet med ett rekordsterke 2021. Kjeden hadde 2 753 formidlinger i andre kvartal i år mot tilsvarende 2 971 i 2022.

Resultat, balanse og nøkkeltall for 2. kvartal 2023

Eika Alliansen består av selvstendige lokalbanker, Eika Gruppen og Eika Boligkreditt. Bankene er spredt over store deler av landet og bidrar til økonomisk vekst og trygghet for privatkunder og næringsliv i sine markedsområder. Samarbeidet i alliansen sørger for stordriftsfordeler for lokalbankene som nyter høy tilfredshet blant sine kunder.

Eika Gruppen er eid av bankene. Eika Gruppens visjon er å styrke lokalbanken gjennom å sikre sterke, omsorgsfulle lokalbanker som kan være en drivkraft for vekst og utvikling for kunder og lokalsamfunn. Eika Gruppens kjernevirksomhet er å sikre lokalbankene moderne og effektiv bankdrift gjennom gode og kostnadseffektive produkt- og tjenesteleveranser, inkludert en komplett plattform for bank-infrastruktur. Les mer på eika.no