Her er finalistene i Norges største lokalmatpris!

Ferske tortillas, rene jerseymelk-produkter, spiseklar middagssild, nye alkoholfrie fruktdrikker og mer næringsrik is og brus. Nå er det opp til hovedjuryen - med landbruksministeren i spissen - å kåre en vinner blant de seks finalistene i MENYs Matskattstipend 2023.

Bamsrudlåven ved søskene Ida Klufterud (t.h.), Elin Klufterud (midten) og Jens Klufterud. Foto: Michael Johnsen. For bilde av de andre finalistene, se lenke lenger ned i saken. MENY/Michael Johnsen

Av MENYs 450 lokalmatleverandører står nå kun seks igjen som finalister i MENYs Matskattstipend 2023. Finalistene, som konkurrerer om en pengepott på totalt 600 000 kroner, er isprodusent Bamsrudlåven, tortillabaker Como Mexico, Jerseymeieriet, sildeprodusent Juviksild, håndverksbryggeriet Klokk & Co og fruktdrikkprodusent Åkre gård.

- Alle finalistene er små familiebedrifter, likevel er de imponerende offensive på innovasjon, produktutvikling og trender. De har dessuten stor lidenskap for håndverk og gode, lokale råvarer, sier Vegard Kjuus, MENY-sjef.

Ifølge MENY-sjefen har lokalmatleverandørene stått for mye av den reelle produktinnovasjonen i norsk dagligvare de siste 10 årene.
- Vi trenger et blomstrende lokalmatmiljø for å sikre produktutvikling, leverandørmangfold og bredt utvalg, men også for å ivareta norsk matkultur, utnytte de norske råvarene og sikre et levende distrikt-Norge, sier Kjuus.

Siden 2015 har MENY delt ut MENYs Matskattstipend med ønske om å hjelpe små produsenter og gründere til å realisere sine prosjekter. I fjor vant Den sorte havre kr. 300 000 for å utvikle en ny barnegrøtserie, mens Røyland Gård og Strandli Gård fikk henholdsvis kr. 200 000 og 100 000 for nye bær- og osteprosjekter.

Vinner kåres i september
Juryen ledes av landbruks- og matminister Sandra Borch og består ellers av eksterne fagfolk, matentusiaster, kokker, matpolitiske premissgivere og fjorårets vinner. Hovedvinnerne offentliggjøres på en samling for lokalmatprodusenter i midten av september.

MENY har siden 2011 satset aktivt på matskatter, og har nå mer enn 4000 produkter i sitt sortiment. I 2022 omsatte MENY lokalmatprodukter for 1,506 milliarder kroner og nådde en rekordandel på 7,35 prosent av totalomsetningen.
- Jeg håper norske forbrukere er bevisste på hva de velger i handlekurvene sine, også nå i en tid med press på privatøkonomien. Vi må sørge for å beholde de små, norske lokalmatleverandørene som representerer håndverkstradisjoner og unike produkter med lokal identitet, avslutter Kjuus.

FINALISTENE I MENYs MATSKATTSTIPEND 2023

Bamsrudlåven i Mysen i Østfold
er en familiebedrift som siden 2013 har produsert håndlaget gårdsis basert på egg fra egne frittgående høner og melk fra to nabogårder. Den italiensk-inspirerte isen har høy kvalitet, fyldig smak og mindre fett. Bamsrudlåven lager også sorbet av eggehvite til overs fra iskremproduksjonen, da med lokale frukter og bær.

Målet nå er å utvikle en smakfull iskrem spekket med næring, tiltenkt blant annet underernærte eldre og syke. Den inneholder næring fra egg og melk, samt proteiner fra restråstoff av fjørfe, produsert av Bioco (ligger 5 km fra Bamsrudlåven). Disse proteinene består av korte peptidkjeder som tas lett opp i kroppen. «Oppskalert mat», dvs. å utnytte ressursene maksimalt, blir bare viktigere. Her oppskaleres skrog og skjærebein fra kylling og kalkun til høyverdige proteiner i en iskrem, fremfor å ende som dyrefôr.

Como Mexico er et tortillabakeri i Sola utenfor Stavanger som startet i 2012 da meksikanske Lety Rodriguez flyttet til Norge og ikke fikk kjøpt ferske autentiske mais- og hvetetortillas. Hun begynte å bake dem selv. Med unntak av den lille forsyningen fra Como Mexico, er omtrent all tortilla på det norske markedet importert. Ekteparet, som også lager fersk salsa og spennende tacokjøtt, bidrar til å oppgradere nordmenns fredagstaco.

Målet nå er å øke produksjonskapasiteten slik at flere matglade nordmenn får mulighet til å velge ferske, autentiske tortillas produsert i Norge uten konserveringsmidler, og på norske råvarer. For å få til det, må Como Mexico investere blant annet i en telle- og stablemaskin.

Jerseymeieriet, som ligger på en gård utenfor Bryne i Rogaland, er eneste norske meieri som lager yoghurt, fersk melk, smør, rømme og is av ren jerseymelk. Melken er god på smak og har ca. 50% høyere fettinnhold, 30% høyere proteininnhold og 20% høyere vitamin- og mineralinnhold enn annen kumelk. Den er også A2A2 og tåles ofte bedre av dem med melkeproteinintoleranse. De små, nette jerseykyrne beiter på gården hvor både dyrevelferd og gressbasert husdyrproduksjon vektlegges.

Målet nå er å videreutvikle produksjonen og produktene, både gjennom design og innlemmelse i panteflaske-ordningen, slik at produkter som sjokomjølk, kulturmjølk, skumma kulturmjølk og dessertfløyte kan selges i dagligvare og MENY. I tillegg er målet å lage tre oster av jerseymelk; gouda, camembert og mager smøreost.

Juviksild på Aukra på Romsdalskysten lager spiseklar kvalitetssild og påleggssild. Søskenparet, som tok over roret etter bestefaren i 2018, ønsker å tilpasse sild til et mer moderne kjøkken. De introduserte derfor den første spiseklare sildefileten på det norske markedet, dvs. at den ikke trenger å ligge i vann/melk i 4-8 timer. De to mest solgte produktene er nå Kryddersildefilet og Spekesildfilet.

Målet nå er å fortsette arbeidet med å løfte sild tilbake som et middagsalternativ også for yngre generasjoner ved å fremsnakke silda, ha moderne pakningsdesign, gi spennende oppskriftstips og sørge for smaksprøver. Sild er en matvare med lange tradisjoner i Norge. Den er svært næringsrik, samtidig som den er villfanget og har lavt klimaavtrykk.

Klokk & Co Mikrobryggeri i Oslo er Norges første håndverksbryggeri som har satset på fullverdig alkoholfritt øl. Med tidsriktige og smaksrike varianter, har bryggeriet truffet yngre og mer moderne målgrupper og har bidratt til å utvide det norske markedet for øl uten alkohol. Bryggeriet har siden oppstart vært ledende på innovasjoner.

Målet nå er å utvikle en funksjonell brus som gir et pluss utover å smake godt: Drikken skal være fiberrik, probiotisk og full av vitaminer og mineraler, samt være 100% naturlig og ha lavt sukkernivå. Brusen, basert utelukkende på norske råvarer, retter seg mot vanlige brusdrikkere og de litt mer helsebevisste. Sånn sett skal den treffe på helsetrenden.

Åkre gård i Hardanger lager alkoholfrie fruktmoster (Blaane), sider-varianter (Edel), fruktdestillater og dessertprodukter av frukt fra egen gård og gårder i området. Gården dyrker selv 20 ulike varianter av epler, samt pære, kvede, plomme, kirsebær og morell - noe som gir stor bredde i produktene. Åkre gård bidrar til redusert matsvinn ved å være Hardangers største mottaker av utsorterte plommer og moreller.

Målet nå er å utvikle flere produkter, særlig alkoholfrie og alkoholsvake drikke med styrke under 4,7% for å imøtekomme trenden mot lite eller lavt alkoholinnhold. Eksempelvis nye smaksvarianter av alkoholfrie fruktmoster, alkoholfri sider og en seltzer-variant. I tillegg er målet å utvikle produkter med plomme og morell, for å bidra til å redusere matsvinnet.

BILDER AV FINALISTENE:
Nedlastbare her: Matskattstipend 2023 - FotoWeb (fotoware.cloud)

Kontaktinfo:
Bamsrudlåven v/Jens Klufterud, tlf. 917 19 976, jens@bamsrudlaven.no
Como Mexico V/ Eirik Myklebust, tlf. 41 44 28 90, eirik@comomexico.no
Jerseymeieriet v/Randi Skårland Doka, tlf. 902 81 388, post@jerseymeieriet.no
Juviksild v/Jon Ragnvald Sporsheim , tlf. jr@juviksild.no
Klokk & Co: Kristine Lund, tlf. 909 72059, kristine@klokkco.no
Åkre gård v/Arita Åkre, tlf. 958 55 683, post@aakre-gard.no
MENY v Vegard Kjuus, tlf. 982 34 819, vegard.kjuus@meny.no

-----------------------------------------------

Fakta om MENYs Matskattstipend

• MENY har siden 2015 delt ut MENYs Matskattstipend; Norges største lokalmatpris.
  • Prisen deles ut til produsenter med et konkret lokalmat-prosjekt de ønsker å videreutvikle. Bærekraftig produksjon blir også vektlagt.
  • En hovedvinner får i utgangspunktet et stipend på kr. 300 000. I tillegg kan juryen dele ut stipender til andre finalister, totalt opp til kr. 300 000.
  • I fjor vant Den sorte havre kr. 300 000 for å utvikle en ny barnegrøtserie, mens Røyland Gård og Strandli Gård fikk henholdsvis kr. 200 000 og 100 000 for nye bær- og osteprosjekter.
  • Kandidater stemmes frem i en innledende runde, i år hele 37 stykker. MENY-Lauget silte så ned til 11 stk. Disse ble invitert til å søke, hvorav seks nå er i finalen og blir vurdert av hovedjuryen.
  • Juryen er sammensatt av eksterne fagfolk, bl.a. matentusiaster og matpolitiske premissgivere. I tillegg sitter fjorårets vinner i juryen og MENY-sjef Vegard Kjuus.
  • Vinnerne blir i 2023 offentliggjort på en matskattsamling utenfor Tønsberg i midten av september.

Fakta om MENYs lokalmatsatsing

• MENY samarbeider med over 450 lokalmatprodusenter, og tilbyr mer enn 4000 lokalmatprodukter, i MENY kalt Matskatter.
  • MENY er desidert største aktør på lokalmat.
  • Lokalmat bidrar til unike produkter, et bredere utvalg, mer kortreist mat, mer innovasjon og ivaretakelse av lokale arbeidsplasser.
  • Interessen for lokalmat øker. MENY omsatte lokalmatprodukter for 1,506 milliarder kroner i 2022, og endte med en rekordhøy andel på 7,35% av totalomsetningen. Målet er 10% andel i 2025.

MENY-sjef Vegard Kjuus. Fotokreditering: Gry Traaen

Om oss

MENY er Norges ledende supermarkedkjede på nett og i butikk med 184 butikker og en omsetning på 22 milliarder kroner i 2022. MENYs lidenskap er gode råvarer, norsk matkultur og gode matopplevelser. I MENY sier vi at spiser du bedre, lever du bedre. Vi er overbeviste om at mat er viktig for folks livskvalitet.

MENY har stort utvalg, mye ferskvare og måltidsløsninger, eget bakeri, mange tusen lokalmatprodukter og store frukt- og grøntavdelinger, men også hundrevis av ukentlige tilbud. Nær 10 000 matarbeidere sørger for personlig service og matfaglig veiledning. For inspirasjon, oppskrifter, vareinformasjon og tilbud, se meny.no. MENY er en del av NorgesGruppen.