DyrevernalliansenDyrevernalliansen

Gjennombrudd for dyrevelferd i OECD

For første gang stiller OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper krav til dyrevelferd. Reglene betyr at virksomheter i 38 land skal respektere internasjonale standarder for dyrevelferd. Dette blir en del av selskapenes aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv.

Etisk handel Norge er svært fornøyd med å ha fått gjennomslag for krav til dyrevelferd i OECDs retningslinjer.

– Vi har siden 2019 hatt krav til våre medlemmer om å gjøre aktsomhetsvurderinger på dyrevelferd og vi synes det er gledelig at OECD nå følger etter.  I tillegg til dyrevelferd, skal medlemmene også gjøre aktsomhetsvurderinger på menneskerettigheter, miljø og korrupsjon, i tråd med OECDs retningslinjer, forteller daglig leder i Etisk handel Norge, Heidi Furustøl.  Mange av medlemmene jobber aktivt med dyrevelferd.

– Et eksempel er Orkla, som har utviklet egne standarder for landbruksdyr som inngår i produksjon av mat. Et annet eksempel er Brav, som stiller krav til dyrevelferd for ullen som brukes i merkevarer som Swix og Ulvang, sier Furustøl.

Dyrevernalliansen, som selv er medlem i Etisk handel Norge, betegner de nye retningslinjene som et gjennombrudd:

– Du som er forbruker får nå rett til å klage inn virksomheter som ikke respekterer dyrevelferden til Norges OECDs kontaktpunkt for ansvarlig næringsliv. Slik kan selskaper holdes ansvarlige for dyremishandling i verdikjeden, påpeker kommunikasjonsleder i Dyrevernalliansen, Live Kleveland.

Faktaboks:

• OECD er en organisasjon for økonomisk samarbeid og omfatter 38 medlemsland.
  • OECDs reviderte retningslinjer for flernasjonale selskaper om ansvarlig næringsliv ber selskapene om å respektere standardene til Verdens dyrehelseorganisasjon (OIE). Retningslinjene beskriver "god dyrevelferd" som at dyret er sunt, har det bra, er godt ernært og har et trygt miljø med aktivisering og god behandling. Slakting skal foregå humant.
  • Endringene gjør at dyrevelferd fra nå av må inkluderes i bedriftenes aktsomhetsvurderinger. Kravene til dyrevelferd gjelder for hele verdikjeden.
  • Kravet til å utføre aktsomhetsvurderinger i den nye åpenhetsloven er basert på OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper om ansvarlig næringsliv

Live KlevelandKommunikasjonslederDyrevernalliansen

Bilde av Live Kleveland kan lastes ned her https://dyrevern.canto.global/b/LM91K

Tel:90685738live@dyrevern.no

Heidi Furustøl, daglig leder, Etisk Handel
Live Kleveland, kommunikasjonsleder i Dyrevernalliansen

Dyrevernalliansen hjelper dyrene som trenger det aller mest i intensivt landbruk, fiskeoppdrett, pelsindustrien og dyreforsøk.