30.000 mennesker krever slutt på kverning av levende kyllinger

Hvert år blir flere millioner norske hanekyllinger kvernet levende. Grunnen er at de er haner, og derfor ikke kan legge egg. Dyrevernalliansen overleverte i dag et opprop til Landbruks- og matdepartementet, der over 30.000 personer krever at kverningen av levende hanekyllinger må opphøre.

Kommunikasjonsleder Live Kleveland i Dyrevernalliansen overrekker 30.000 signaturer mot kverning av hanekyllinger til statssekretær Wenche Westberg (Sp) i Landbruks- og matdepartementet. Marius Captare

– Teknologien finnes, så Dyrevernalliansen og 30.000 mennesker forventer at regjeringen avvikler kverning av levende kyllinger, sier kommunikasjonsleder Live Kleveland i Dyrevernalliansen.

Hvert år klekkes i overkant av syv millioner kyllinger for å bli til verpehøner. Halvparten av dem er små haner som ikke kan legge egg. Rett etter klekking blir hanekyllingene sortert ut på et samlebånd og deretter destruert i en kvern med hurtigroterende kniver.

Ny teknologi gjør nå at kyllingene kan kjønnsbestemmes i egget mens de fortsatt er embryo.

I EU er nå rundt 15 prosent av verpehønene klekket med teknologi som sparer hanekyllingene fra å bli kvernet.

I Norge finnes to rugerier, og det største av dem, Steinsland og Co AS i Rogaland, har investert i en maskin med kapasitet til å skaffe hele landet "kvernefrie" egg. Likevel brukes maskinen fortsatt bare på en andel av eggene. Det er opp til eggpakkeriene å bestille egg fra høner fra "kvernefri" produksjon, men de nøler på grunn av usikkerhet rundt pris og etterspørsel.

Live Kleveland i Dyrevernalliansen påpeker at kverning av levende hanekyllinger både er et etisk problem og en bærekraftsutfordring. Den korte perioden fra klekking til avliving er belastende for de små hanekyllingene.

– Vi jobber nå med en stortingsmelding om dyrevelferd der dette er et av mange temaer som omtales, svarte statssekretær i Landbruks- og matdepartementet, Wenche Westberg (Sp), ved overrekkelsen.

Ressurser:

Forskriftsbestemmelse om avlivning av daggamle hanekyllinger: https://lovdata.no/forskrift/2013-01-13-60/§17

In-Ovo Sexing Achieved 15% EU Market Share in Five Years:

Live KlevelandKommunikasjonslederDyrevernalliansen

Bilde av Live Kleveland kan lastes ned her https://dyrevern.canto.global/b/LM91K

Tel:90685738live@dyrevern.no

Nyklekkede norske kyllinger på samlebånd.

Dyrevernalliansen hjelper dyrene som trenger det aller mest i intensivt landbruk, fiskeoppdrett, pelsindustrien og dyreforsøk.