Å mestre livet i 8.klasse
− Livsmestring er inkludert i alle fag og de fleste klasserom i 8. klasse, noe som er svært viktig sett i lys av at vi ser en voldsom økning i henvendelser til barn- og ungdomspsykiatrien.
Mange av pandemibarna sliter med ulike psykiske lidelser, sier prosjektleder Lisbeth M. Brevik.
Livsmestring inkluderes i de fleste klasserom
Resultatene i EDUCATE-prosjektet viser likevel at lærerne skaper gode forutsetninger for elevenes livsmestring og psykiske helse i de sju fagene forskerne har undersøkt.
− Hovedfunnene er at livsmestring inkluderes i de fleste klasserom og på fagenes premisser, sier hun videre.
Forskerne finner at lærerne knytter livsmestring til fem temaer, men synes begrepet er vagt.
− Det er derfor viktig å utvikle felles fortolking av hva livsmestring skal handle om, sier Brevik.
Det må jobbes kontinuerlig med livsmestring
Vi ser også at elevene opplever omsorg og inkludering fra lærerne, men guttene noe oftere enn jentene.
I tillegg kommer det frem at lærerne er opptatt av digital livsmestring og knytter den spesielt til elevenes psykiske helse og relasjoner på digitale flater.
− Det er viktig å kontinuerlig jobbe med livsmestring i fagene og ikke bare i avgrensede perioder slik som ofte blir gjort i skolen når temaet behandles som tverrfaglig, sier professor Greta B. Gudmundsdottir.
Les mer utfyllende om funnene i rapporten på nettsidene.
Fakta
- Forskere fra Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo gjennomfører en forskningsbasert evaluering av fagfornyelsen i fagene.
- Forskerne har analysert videodata fra sju fag og 58 klasserom i 8. klasse.
- Prosjektets tittel er EDUCATE – Evaluering av fagfornyelsen i fag
- EDUCATE gjennomføres i perioden 2021–2025.
- Livsmestring er tema for den andre rapporten fra prosjektet.
Ta kontakt for for spørsmål og utfyllende kommentarer.
Nøkkelord
Kontakter
Lisbeth M. BrevikProfessorInstitutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo
Prosjektleder EDUCATE
Greta B. GudmundsdottirProfessorInstitutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo
Prosjektnestleder EDUCATE
Bilder
Lenker
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo har som sin visjon å forme framtidas skole gjennom lærer- og skolelederutdanning og skolerettet forskning og er et nasjonalt ledende miljø på disse områdene.
Instituttet er Norges ledende miljø innen fagdidaktikk, utdanningsledelse og praksisrelevant skoleforskning.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Erna Solberg snakker åpent om dysleksi i ny podkast24.4.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
Tidligere statsminister Erna Solberg har dysleksi. — Diagnosen fikk jeg på 70-tallet hos Eikelund skole for evneveike, forteller hun i et ferskt intervju for Universitetet i Oslo.
Podkast: Hva vet du egentlig om dysleksi?4.4.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
Kristine Midtbø er 26 år gammel og har det som ofte kalles «ren dysleksi». I dag jobber hun som forsker i Sintef og har en mastergrad fra NTNU. — Det å være dyslektiker er på ingen måte en dans på roser. Det er veldig mye hardt arbeid, sier hun.
Ingrid vokste opp uten å vite at hun hadde Tourettes syndrom15.2.2024 08:54:47 CET | Pressemelding
— Det var veldig tøft. De andre barna lo av meg, pekte på meg og utestengte meg. Jeg hadde ingen venner, og jeg følte meg helt alene i verden, forteller hun. Hør hele hennes historie i podkasten "Det virker!"
Det første tegnet på at et språk er i ferd med å dø, er at barna slutter å snakke det5.2.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
De samiske språkene er truet. Flere og flere elever forlater samisk opplæring og går over til undervisning på norsk. Dette vil norske forskere få en bedre forståelse av, slik at det er mulig å gjøre noe med. — Forskningen vår kan bidra til å styrke samisk språkopplæring ved å gi oss kunnskap om hva som hemmer og fremmer bruk av samisk, sier Kathrin Olsen, førsteamanuensis ved Nord universitet.
Lærerne er knallgode på utforsking tross vag læreplan10.1.2024 07:15:00 CET | Pressemelding
Ny rapport: Norske videregående-klasserom preges sterkt av utforskende arbeid, både lærerstyrt og elevdrevet. – Vi ser at den enkelte lærers undervisning har mer å si enn fagenes egenart, sier forskerne.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom