UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Å mestre livet i 8.klasse

Del
Forskere fra Universitetet i Oslo har undersøkt hvordan det går med 8.klassingene i skoleåret 2021–22, det første skoleåret etter et år preget av nedstengning og hjemmeskole. Ny rapport viser at lærerne skaper gode forutsetninger for pandemibarnas livsmestring og psykiske helse.

− Livsmestring er inkludert i alle fag og de fleste klasserom i 8. klasse, noe som er svært viktig sett i lys av at vi ser en voldsom økning i henvendelser til barn- og ungdomspsykiatrien.

Mange av pandemibarna sliter med ulike psykiske lidelser, sier prosjektleder Lisbeth M. Brevik.

Livsmestring inkluderes i de fleste klasserom

Resultatene i EDUCATE-prosjektet viser likevel at lærerne skaper gode forutsetninger for elevenes livsmestring og psykiske helse i de sju fagene forskerne har undersøkt.

− Hovedfunnene er at livsmestring inkluderes i de fleste klasserom og på fagenes premisser, sier hun videre.

Forskerne finner at lærerne knytter livsmestring til fem temaer, men synes begrepet er vagt.

− Det er derfor viktig å utvikle felles fortolking av hva livsmestring skal handle om, sier Brevik.

Det må jobbes kontinuerlig med livsmestring

Vi ser også at elevene opplever omsorg og inkludering fra lærerne, men guttene noe oftere enn jentene.

I tillegg kommer det frem at lærerne er opptatt av digital livsmestring og knytter den spesielt til elevenes psykiske helse og relasjoner på digitale flater.  

− Det er viktig å kontinuerlig jobbe med livsmestring i fagene og ikke bare i avgrensede perioder slik som ofte blir gjort i skolen når temaet behandles som tverrfaglig, sier professor Greta B. Gudmundsdottir.

Les mer utfyllende om funnene i rapporten på nettsidene.


Fakta

Ta kontakt for for spørsmål og utfyllende kommentarer.

Nøkkelord

Kontakter

Lisbeth M. BrevikProfessorInstitutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo

Prosjektleder EDUCATE

Tel:90036500l.m.brevik@ils.uio.no

Bilder

Lenker

Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Postboks 1161 Blindern
0318 Oslo

http://www.uv.uio.no

Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo har som sin visjon å forme framtidas skole gjennom lærer- og skolelederutdanning og skolerettet forskning og er et nasjonalt ledende miljø på disse områdene.

Instituttet er Norges ledende miljø innen fagdidaktikk, utdanningsledelse og praksisrelevant skoleforskning.

Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Det første tegnet på at et språk er i ferd med å dø, er at barna slutter å snakke det5.2.2024 08:00:00 CET | Pressemelding

De samiske språkene er truet. Flere og flere elever forlater samisk opplæring og går over til undervisning på norsk. Dette vil norske forskere få en bedre forståelse av, slik at det er mulig å gjøre noe med. — Forskningen vår kan bidra til å styrke samisk språkopplæring ved å gi oss kunnskap om hva som hemmer og fremmer bruk av samisk, sier Kathrin Olsen, førsteamanuensis ved Nord universitet.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye