SMB Norge

Regjeringen jager Snushjem.no ut av landet: - Vi kan ikke sitte stille og la det skje

Regjeringen foreslår å forby salg av snus på nett i innstillingen til folkehelsemelding. Det betyr kroken på døra for Snushjem.no og alle andre snushandlere på nett, og en betydelig svekket konkurransesituasjon.

- SMB Norge står opp for rettferdige spilleregler i norsk næringsliv. God og sunn konkurranse er en bærebjelke. Netthandel av snus har de siste årene medført sunnere konkurranse i snusmarkedet, hvor vinnerne til slutt er den norske forbrukeren, sier Jørund Henning Rytman, administrerende direktør i SMB Norge.

Bedrifter jages ut av landet

- Vi er glade for å ha Snushjem.no som medlem. Vi kan ikke sitte stille og se på at regjeringen jager et av våre medlemmer ut av landet, sier administrerende direktør Jørund Rytman i SMB Norge.

De siste årene har flere snushandlere vokst frem på nett. Den største er det nye SMB Norge-medlemmet, Snushjem.no, som også eier Snuslageret.no og Snus.com.

- Vil føre til nedleggelse

Handel av snus på nettet har de siste årene vært et frisk pust í det norske snusmarkedet. Markedsandelen har gått fra nesten null prosent til godt over 10 prosent. Det har medført mindre marginer til de store dagligvarekjempene og betydelig lavere priser.

- Virke sviktet oss og løp ærende for de store dagligvarekjempene. Nå har vi meldt overgang til SMB Norge, som vi ser har en troverdig og god historikk med både å ta vare på medlemmene sine, samt jobbe for sunnere og rettferdige forhold i det norske næringsliv, sier kommunikasjonssjef Markus Lindblad i Snushjem.no.

- Forslaget fra regjeringen om å forby salg av snus på nett strider mot all økonomisk lære. I realiteten betyr forslaget fra regjeringen kroken på døra for Snushjem.no og at vi må legge ned hele vår virksomhet, sier Lindblad.

Konkurranse er både sunt og viktig

Netthandlernes inntog i det norske snusmarkedet er et perfekt eksempel på hvorfor konkurranse er viktig i det norske næringsliv.

- At regjeringen nå hiver dette prinsippet over bord, er ikke til å forstå. SMB Norge kommer til å gjøre alt for at Snushjem.no og andre snushandlere på nett skal kunne fortsette å gjøre konkurransen i det norske snusmarkedet sunn, sier Rytman.

Om SMB Norge

SMB Norge

23 35 70 10http://www.dinbedrift.no

Kort om SMB:

SMB Norge har ca. 5 600 medlemmer over hele landet. Våre medlemsbedrifter spenner over de fleste bransjer, hvor bygg/anlegg, varehandel, industri og faglig-teknisk tjenesteyting utgjør de største. Flertallet av medlemsbedriftene er små og mellomstore bedrifter, og ca. halvparten har inntil fem ansatte. Bedriftene sysselsetter i overkant av 25 000 arbeidsplasser. Vi får stadig nye medlemmer og det styrker vår gjennomslagskraft overfor politikerne.

Kort om Snushjem.no:

Snushjem.no består av Snusageret.no og Snus.com og er Norges største snushandler på nettet. Snushjem.no er eid av Haypp Group som er størst på handel av snus på nett i Norden. Haypp Group er også aktiv i mange andre land i Europa, samt USA.

Haypp Group er notert på Stockholmsbørsen.

Følg pressemeldinger fra SMB Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SMB Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra SMB Norge