Økte investeringer i teknologi og høyere skadetall svekker kvartalsresultatet.

Eika Gruppens netto driftsinntekter endte på 1,1 milliarder i årets første kvartal, opp fra 900 millioner i 2022. Samtidig er resultatet redusert fra 84 til 32 millioner. Reduksjonen skyldes i stor grad økte investeringer for å sikre bedre rådgiver- og kundeløsninger i kombinasjon med økt skadeomfang etter vinterens skiftende vær.
Økte investeringer som sikrer bedre rådgiver- og kundeløsninger, er noe av årsaken til et lavere resultat for Eika Gruppen i første kvartal.

Netto driftsinntekter i kvartalet utgjorde 1,1 milliarder kroner (0,9). Inntekter fra underliggende drift har økt. Konsernets samlede driftskostnader utgjorde 321 millioner kroner (267). Konsernet kostnadsvekst er i henhold til konsernets strategiske planer og relaterer seg til personalkostnader og utvikling av bedre rådgiver og kundeløsninger, i hovedsak knyttet til forsikringsvirksomheten og leveranser til bank.

Eika har sammen med bankene og samarbeidspartnere gjennomført migrering av 26 av alliansens banker (av totalt 50) med 375.000 kunder til nytt kjernebanksystem hos Tietoevry. Migreringsprosessen er dermed over halvveis og har gått etter plan. Både det strategiske og økonomiske rasjonale om å bytte kjernebanksystem har styrket seg siden beslutningen ble tatt i 2020.

Det største bidraget til konsernets resultat kommer fra forsikringsvirksomheten. Kvartalsresultatet er preget av vesentlig høyere skadetall både for frekvens- og storskader enn det som har vært normalt for selskapet, mye grunnet vinterens skiftende vær. Combined ratio justert for avviklingsgevinster var på 100,9 (90,5). Selskapet fikk en god avkastning på investeringsporteføljen som bidrar positivt i første kvartal. Selskapet opplever god vekst og netto premieinntekter økte med 10,4 prosent i kvartalet mot tilsvarende 5 prosent i 2022. Bestandspremie er på 3,8 mrd kroner (3,45). Den gode veksten i bestandspremien skyldes økt fokus på salg av forsikring i bank, samt partneravtalen med Econa som trådte i kraft fra 1. januar 2023.

Sparing og plasseringsvirksomheten leverte et godt resultat i kvartalet. Eika Kapitalforvaltning har en samlet portefølje på 63,6 mrd kroner. Selskapet fortsetter å styrke sin posisjon i markedet for spareavtaler og har i dag mer enn 182 000 spareavtaler og mer enn 7000 kunder har plassert egen pensjonskonto i selskapet.

Finansieringsvirksomheten med brutto utlån på 3,1 mrd kroner er fremdeles preget av effekter av koronapandemien, og påvirkes også negativt av økte renter som øker finansieringskostnaden. Selskapet har også noe økte kredittap.

Et avventende boligmarked påvirket resultatet i eiendomsmeglingsvirksomheten i Aktiv-kjedens 82 kontorer. Kjeden gjennomførte 2 366 formidlinger i kvartalet mot 2 488 i samme periode i 2022.

Nøkkeltall for første kvartal

Eika Alliansen består av selvstendige lokalbanker, Eika Gruppen og Eika Boligkreditt. Bankene er spredt over store deler av landet og bidrar til økonomisk vekst og trygghet for privatkunder og næringsliv i sine markedsområder. Samarbeidet i alliansen sørger for stordriftsfordeler for lokalbankene som nyter høy tilfredshet blant sine kunder.

Eika Gruppen er eid av bankene. Eika Gruppens visjon er å styrke lokalbanken gjennom å sikre sterke, omsorgsfulle lokalbanker som kan være en drivkraft for vekst og utvikling for kunder og lokalsamfunn. Eika Gruppens kjernevirksomhet er å sikre lokalbankene moderne og effektiv bankdrift gjennom gode og kostnadseffektive produkt- og tjenesteleveranser, inkludert en komplett plattform for bank-infrastruktur. Les mer på eika.no