Resultatvekst og god egenkapitalavkastning for Sparebanken Vest

Sparebanken Vest oppnådde i første kvartal 2023 et resultat før skatt på 944 (849) millioner kroner og en egenkapitalavkastning på 17,0 (16,5) prosent. Ren kjernekapitaldekning var på solide 18,4 (17,5) % ved utgangen av kvartalet.
Jan Erik Kjerpeseth, konsernsjef i Sparebanken Vest. Foto: Eivind Senneset.

Som følge av endringer i kapitaldekningsregelverket samt bankens uttalte ambisjon om å være blant de to beste sparebankene i Norge på egenkapitalavkastning over tid, har styret i Sparebanken Vest i første kvartal besluttet å justere bankens mål for egenkapitalavkastning etter skatt fra 12 til 13 %. Videre har styret vedtatt ny utbyttepolicy, hvor målsatt utbyttenivå er endret fra «inntil 50%» til «om lag 50%» av egenkapitalbeviseiernes andel av resultatet.

- Sparebanken Vest er en ambisiøs 200-åring. Et langsiktig mål om 13% egenkapitalavkastning over tid setter store krav til videre utvikling av banken i en tid hvor rammebetingelsene er i betydelig endring, sier konsernsjef Jan Erik Kjerpeseth.

God utlåns- og innskuddsvekst

Utlån til kunder økte med 25,2 (23,4) milliarder kroner til 232,1 (206,9) milliarder kroner fra første kvartal 2022, tilsvarende en tolvmåneders vekst på 12,2 %.

Utlån til personmarkedet utgjør 174,6 (157,1) milliarder kroner. Veksten siste 12 mnd. innenfor personmarkedet er 11,2 %.

Utlånsveksten til bedriftskunder var også meget god med 15,4 %. Samlet utlån utgjør 57,5 (49,8) milliarder kroner. Innenfor bedriftsmarkedet vokser banken i stor grad på eksisterende kunder og kundegrupperinger fordelt på en rekke ulike næringer.

Utlån gjennom Bulder utgjør 27,5 (19,0) milliarder kroner ved utgangen av kvartalet. Utlånsvekst i Bulder siste 12 måneder er dermed om lag 8,5 (11,7) milliarder kroner, og siste kvartal 3,3 (1,1) milliarder kroner.

- Det er gledelig at Bulder-konseptet fortsetter å trekke inn nye kunder i personsegmentet. Siden vi introduserte Bulder i slutten av 2019, har vi kontinuerlig videreutviklet konseptet. Gjennom å utvide trakten for kunder og produkter er ambisjonen å fortsette veksten fremover, sier Jan Erik Kjerpeseth.

Innskudd i Sparebanken Vest økte med 18,8 % siste 12 måneder, mens vekst i innskudd i kvartalet er på 3,0 %. Totale innskudd fra kunder var på 115,6 (97,4) milliarder kroner. Innskuddene fordeler seg med 63,7 (57,1) milliarder kroner på personkunder og 52,0 (40,3) milliarder kroner på bedriftskunder.

Positiv utvikling i tilknyttede selskaper

Resultatbidragene fra tilknyttede selskaper er 53 (28) millioner kroner. Sammenlignet med første kvartal 2022 leverer både Brage Finans og Frende Forsikring høyere resultatbidrag. God vekst i Brage Finans øker rentenettoen i selskapet, mens Frende Forsikring sine resultater i første kvartal 2022 var preget av svake finansmarkeder.

Solid utlånsportefølje

Kvaliteten i bankens utlånsportefølje er god. Misligholdte og tapsutsatte engasjementer er på et lavt nivå, og tapene er moderate i første kvartal. Bankens tapskostnader i kvartalet er 33 (6) millioner kroner, og skyldes i hovedsak økte modellavsetninger.

Lav kostnadsprosent

Driftskostnader i prosent av netto driftsinntekter var 32,0 (32,4) % i første kvartal 2023. Bankens driftskostnader i første kvartal er 450 (405) millioner kroner. Sammenlignet med fjoråret er dette en økning i lønnskostnader (14 millioner kroner), økte IKT-kostnader (15 millioner kroner), økte kostnader til eksterne konsulenter (8 millioner) samt noe økte lokalkostnader som følge av indeksjusteringer av felleskostnadene.

- Til tross for høy generell prisstigning i samfunnet, er kostnadsprosenten vår blant de laveste i bransjen, sier Kjerpeseth.

Solid kjernekapitaldekning

Ved utgangen av kvartalet er bankens rene kjernekapitaldekning på solide 18,4 (17,5) %. I første kvartal har ren kjernekapitaldekning økt med 0,3 prosentpoeng. Resultatakkumulering og reduserte risikovekter i personmarkedet påvirker ren kjernekapitaldekning positivt, mens noe økte risikovekter i bedriftsmarkedet og utlånsvekst har motsatt effekt.

Summen av gjeldende krav til ren kjernekapitaldekning er 15,5 %, fordelt på et kombinert minimums- og bufferkrav på 14 % og et myndighetsfastsatt, bankspesifikt pilar 2-krav på 1,5 %.

Med en ren kjernekapitaldekning på 18,4 % har banken dermed 2,9 prosentpoengs margin til dette kravet ved utgangen av kvartalet.

- Sparebanken Vest er en robust og ambisiøs 200-åring. Vi står støtt som alliansefri bank og skal fortsette å bygge en bank som er godt rustet for vekst i framtiden. Gjennom jubileumsåret vil vi styrke vår unike samfunnsposisjon på Vestlandet gjennom tildelinger til lag, foreninger, frivillighet og prosjekter for omstilling, sier Kjerpeseth.

Hovedtall første kvartal 2023 (første kvartal 2022 i parentes)

• God egenkapitalavkastning 17,0 (16,5) %
  • Forbedret resultat før skatt 944 (849) millioner kroner
  • Styrket rentenetto 1 175 (887) millioner kroner
  • Lavere bidrag fra finans minus 4 (146) millioner kroner
  • Økt bidrag fra tilknyttede selskaper 53 (28) millioner kroner
  • Økte kostnader 450 (405) MNOK, men fortsatt blant de laveste kostnadsprosentene i bransjen 32,0 (32,4) %
  • Moderate nedskrivinger på utlån og garantier 33 (6) millioner kroner
  • Solid ren kjernekapitaldekning 18,4 (17,5) %
  • Resultat pr. egenkapitalbevis 3,14 (2,77)

Jan Erik Kjerpeseth, konsernsjef i Sparebanken Vest. Foto: Eivind Senneset.

Sparebanken Vest er landets nest største sparebank med over 750 engasjerte og dyktige medarbeidere. Siden 1823 har vi opparbeidet oss tillit hos vestlendingen som gjør at vi har en solid markedsposisjon, og du finner oss på 35 steder i Vestland, Rogaland og Møre og Romsdal. Gjennom våre tilknyttede produktselskaper er vi et komplett finanshus for alle våre person- og bedriftskunder. Vi er stolt over å være et selvstendig finanskonsern med hovedkontor i Bergen med en sentral rolle i mye av den verdiskapningen som skjer på Vestlandet.