Naturens mest spektakulære farger

Ingrid Raadim Hennig inspireres av naturens mest spektakulære farger. Sammen med Dale of Norway har hun nå fanget dem i en genser.

I samarbeid med tur-influenceren Ingrid Raadim Hennig lanserer Dale of Norway Ingrid-genseren: En fargeglad, stormønstret ullgenser inspirert av Lofotens spektakulære solnedganger, turkise hav og hvite fjell. Dette sukkertøyet av en genser er laget i 100% myk merino-ull. Ingrid tilbringer mye tid ute i Lofotens majestetiske natur, og ønsket å utvikle en behagelig og lett turgenser som reflekterer de naturlige pastellfargene i Lofoten. Resultatet er en myk og svært komfortabel ullgenser med avslappet passform og en fargepalett til å bli glad av.

Ingrid-genseren er strikket på Dale utenfor Bergen. Den lanseres 10. mars og er tilgjengelig i kun 150 eksemplarer – på daleofnorway.com.

---

Dale of Norway er en unik, norsk merkevare med global distribusjon, internasjonalt anerkjent for kvalitetsprodukter i 100% ull. Bedriften har vært synonym med eksepsjonell kvalitet siden 1879. Dale of Norway er en av svært få tekstilbedrifter som fortsatt har produksjon i Norge.

Ingrid Raadim Hennig er en turglad influenser. Med råflotte bilder fra hennes lekebinge, Lofoten, har hun mer enn 40.000 følgere på Instagram. Hun har også hatt suksess med sin egendesignede strikkegenser, Henningsværgenseren. Nå har hun designet en ny ullgenser sammen med Dale of Norway.

Intervju med Ingrid Raadim Hennig

Hun inspireres av naturens mest spektakulære farger. Nå har hun fanget dem i en genser.

I en verden der mange skvises mellom drømmer om selvrealisering og forventinger om vellykkethet, har Ingrid Raadim Hennig skapt sitt eget lille hjørne av verden. Råflotte bilder av turer i hennes lekebinge, Lofoten, har gitt henne mer enn 40.000 følgere på Instagram. Hun har også hatt suksess med sin egendesignede strikkegenser, den fargerike Henningsværgenseren (søk den opp på Instagram). Nå har hun gått ett skritt videre og designet en ny strikkegenser sammen med Dale of Norway.

For oss som følger deg på Instagram, ser du ut til å ha en forkjærlighet for strikkegensere. Hva er det med deg og ullgensere?
­Ja det kan man jo lure på. Jeg bor mye av tiden på et sted der man trenger det, sommer som vinter. Det er noe vakkert med arbeidet og tanken som ligger bak en strikket ullgenser. Samtidig er det et tradisjonsrikt plagg man kan leke med på utallige måter, både når det gjelder farger og mønstre. Kombinasjonsmulighetene er jo nærmest uendelige.

Hva fikk deg til å velge Dale of Norway som samarbeidspartner?
Dale of Norway er en veldig tradisjonsrik og solid merkevare med en spennende historie. For meg er det også et stort pluss at mye av produksjonen foregår i Norge, med norsk ull. Dale var derfor de første jeg tenkte på da ideen min dukket opp. Jeg tenkte det kunne være gøy å presentere noe «crazy» til en etablert merkevare som ofte bruker en mer forsiktig fargepalett. På den måten kunne vi sammen utfordre det tradisjonelle og skape noe helt unikt.

Resultatet er blitt en turgenser med noen litt uvanlige fargekombinasjoner. Kan du fortelle litt om inspirasjonen bak?
Jeg er jo veldig glad i både naturen og i farger. Etter å ha bodd i Lofoten i noen år, har jeg sett så utrolig mye vidunderlige farger og vakkert lys. Dette har gjort at mine assosiasjoner til «naturfarger» har endret seg. Turkist hav, en himmel som på få minutter endrer seg fra lyserosa, til gul, til knall oransje. Dette er like mye naturfarger for meg som for eksempel mosegrønt og jordfarger.

Vi deler en interesse for tur, og for å bevare vår sårbare natur. Hva er viktig å tenke på når man legger ut på tur?
Det er helt fantastisk at folk kommer seg ut på tur. Men det er et par ting som er viktig å tenke på. Det ene er at man følger hovedstien. Jeg ser ofte at det dannes mange små tilleggsstier fordi man ønsker å unngå gjørme eller ulendt terreng. Det kan være fristende der og da, men husk at dette er skadelig for naturen. Etter hvert blir alle disse stiene til én sti på bredde med en bilvei. Det andre er en selvsagt ting, men kan likevel ikke sies for ofte: Ta med deg søppelet ditt. Og gjerne andres også, skulle du finne dette på turen.

Hva er ditt beste turminne?
Det tror jeg må være den gangen jeg gikk opp på Kleppstadheia i Lofoten, i tåke, og yrende regn. Jeg var litt demotivert og gikk bare for treningens skyld. Etter å ha gått en halvtimes tid kom jeg over skylaget. Der ble jeg vitne til den flotteste solnedgangen jeg har sett i hele mitt liv, med fjelltopper som stakk opp av et skylag som lignet myk, rød krem. Det var virkelig spektakulært!

Har du noen innside-tips til turmål i Lofoten?
Ikke se deg blind på topp 10-turer i Lofoten. Når det vrimler av mennesker om sommeren, kan du likevel finne mange topper uten et eneste menneske. Kanskje ligger de bare en topp eller to bortenfor de mest populære – der man nærmest går i kø for å komme opp. Let på kartet, finn en alternativ topp i området du ønsker. I Lofoten skal det godt gjøres at turen ikke blir like flott som de mest populære. Mange av mine personlige favoritter er topper med færre folk: Vassultind, Yttersandheia og Flakstadtind, for å nevne noen.

En som er så mye ute på tur som deg har helt sikkert noen smarte triks eller tips for å gjøre turen enda bedre. Kan du dele dine beste?
Et praktisk tips er å skaffe seg tynne, korte gamasjer til bruk på løpesko. Disse forhindrer at du får småstein og gjørme i skoen. Det er få som vet at de finnes, og de er helt geniale. Et tips for å gjøre spesielt kortere turer mer minneverdige er å ta med deg et saueskinn, litt ekstra god mat, som for eksempel hjemmebakte boller, og kanskje noe godt å ha i glasset. Det medfører litt ekstra vekt i sekken, men gjør opplevelsen helt spesiell!

Om Dale of Norway

Dale of Norway

5722 Dalekvam

56 59 54 00http://www.daleofnorway.com

Dale of Norway er en av svært få tekstilbedrifter som fortsatt har produksjon i Norge. Bedriften har vært synonym med eksepsjonell kvalitet siden oppstarten i 1879. Dale of Norway er en unik, norsk merkevare med global distribusjon, internasjonalt anerkjent for kvalitetsprodukter i 100% ull.

Følg pressemeldinger fra Dale of Norway

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Dale of Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Dale of Norway

Dale of Norway er ikke konkurs30.9.2022 08:57:57 CEST | Pressemelding

I går ble det kjent at Dale Fabrikker er slått konkurs. Det har kommet mange henvendelser til Dale of Norway etter at dette ble kjent, da mange tror at Dale Fabrikker og Dale of Norway fortsatt er samme selskap. Dale of Norway vil derfor presisere at konkursen gjelder Dale Fabrikker og ikke berører Dale of Norway. Dale Fabrikker ble skilt ut som et eget selskap allerede i 1991. Siden den gang har Dale of Norway vært et selvstendig selskap. Dale of Norway har fortsatt tekstilproduksjon på Dale i Vaksdal kommune, et steinkast unna der det hele startet i 1879. Dale of Norway har siden 60-tallet holdt til i egne lokaler, mens det konkursrammede eiendomsselskapet Dale Fabrikker har holdt til i de gamle, opprinnelige fabrikklokalene på Dale.

En epoke er over20.1.2022 11:11:14 CET | Pressemelding

Et samarbeid som strekker seg svært langt tilbake i tid er kommet til sin ende. I nesten hele vår etterkrigstid har Norges Skiforbund Langrenn og Dale of Norway samarbeidet om å lage offisielle gensere til det norske langrennslandslaget. Nå er partene enige i å gå hver til sitt. – Vi hadde et sterkt ønske om å videreføre samarbeidet, men da ønsket ikke var gjensidig kom vi til slutt til en avtale om å gå videre hver for oss. – Det er ingen dramatikk i dette, men vi synes selvfølgelig at det er synd at Norges Skiforbund Langrenn ikke ønsker å fortsette samarbeidet etter så mange år, og ikke minst at de ikke ser verdien av å ha med seg en norsk merkevare, sier daglig leder i Dale of Norway, Anette Juel Knudtzon. Samarbeidet har vært viktig i arbeidet med å etablere Dale of Norway som en internasjonal merkevare. Med årene har Dale fått flere ben å stå på, og med solide Altor i ryggen har Dale of Norway lagt planer for en eventyrlig vekst, både nasjonalt og internasjonalt. – Det er også gl