Eika Forsikring leverer et sterkt resultat i et mer krevende marked

Eika Forsikring fikk et resultat før skatt på 197 mill. kroner (185) i fjerde kvartal. For året oppnådde selskapet et resultat før skatt på 660 mill. kroner (725).
- Jeg er svært godt fornøyd med selskapets resultat for året under ett og vår solide vekst i et forsikringsmarked som har blitt påvirket av økte kostnader, urolige finansmarkeder samt vekslende værforhold, sier adm. direktør Trond Bøe Svestad

Selskapet leverer en Combined Ratio (CR) i kvartalet på 86,9% (79,0%). For året endte CR på 81,4% mot 79,5% i 2021. Selskapet oppnådde en annualisert egenkapitalavkastning på 36,4% (40,0).

- Jeg er svært godt fornøyd med selskapets resultat for året under ett og vår solide vekst i et forsikringsmarked som har blitt påvirket av økte kostnader, urolige finansmarkeder samt vekslende værforhold. Resultatet fra fjerde kvartal er således preget av været, med økte frekvensskader på bil og flere vannskader på eiendom. Selskapet har også sett en økning i antallet skader på personforsikrings-produktene. Vi ser at det nå meldes flere skader knyttet til kritisk sykdom og uførhet, enn det vi har sett gjennom perioden med pandemi. Det samme mønstret registrerer vi også på reiseforsikring, der det synes som vi nå er tilbake til normalen for antall skader på reiseforsikring, sier adm. direktør Trond Bøe Svestad i en kommentar.

- Med den økte skadefrekvens i siste kvartal der hver skade også er blitt dyrere, samt et svakt finansmarked for året, oppnår selskapet likevel et solid resultat med svært god avkastning til våre eiere. Hovedårsaken til dette er et sterkt fokus og bevissthet på risikoseleksjon. Eika Forsikring har gjennom de seneste årene investert i økt distribusjons- og salgskapasitet. Det er derfor gledelig at vi også opplever solid vekst og en positiv utvikling i alle salgskanaler, understreker Bøe Svestad.

Bestandspremien i selskapet har vokst med 5,6 % i løpet av året til 3.611 mrd. kroner. Veksten er spesielt sterk innenfor næringssegmentet. Det skyldes bankenes økte aktiviteter på dette segmentet, samt partneravtalen med Virke Forsikring som trådte i kraft fra 1. januar 2022. Ved siden av Virke har Eika Forsikring i løpet av året også nye avtaler med Econa og Norges Jeger og Fiskerforbund samt en distribusjonsavtale med Fana Sparebank. I tillegg har selskapet et langvarig og godt distribusjonssamarbeid med Sparebanken Møre. Disse avtalene, sammen med økt salg i digitale kanaler, bankenes økte satsing på breddesalg av forsikring, samt selskapets høye fornyelsesgrad på 91prosent, forventes å bidra til en ytterligere positiv volumutvikling.

Selskapet har i 2022 investert i prisingskompetanse og tariffering, noe som har gitt god uttelling allerede. Det er også jobbet godt med produkt- og tjenesteutvikling, noe som selskapet forventer skal gi ytterligere positive resultateffekter.

Eika Forsikring har høy oppmerksomhet på klimarisiko og skadeforebygging. Selskapet, som er miljøfyrtårnsertifisert, har iverksatt tiltak på tre fronter; arbeid med klimarisiko, skadeforebygging og sirkulære oppgjør.

Nøkkeltall for Eika Forsikring per 4. kvartal 2022

Eika Forsikring leverer skade- og personforsikring til kunder innen privat-, landbruks- og næringslivsmarkedet. Salg av selskapets produkter skjer hovedsakelig gjennom banker, men er også tilgjengelige via digitale kanaler. Eika Forsikring er datterselskap i Eika Gruppen og har sitt hovedkontor på Hamar.

Eika Alliansen består av selvstendige lokalbanker, Eika Gruppen og Eika Boligkreditt. Bankene er spredt over store deler av landet og bidrar til økonomisk vekst og trygghet for privatkunder og næringsliv i sine markedsområder. Samarbeidet i alliansen sørger for stordriftsfordeler for lokalbankene som nyter høy tilfredshet blant sine kunder.

Eika Gruppen er eid av bankene. Eika Gruppens visjon er å styrke lokalbanken gjennom å sikre sterke, omsorgsfulle lokalbanker som kan være en drivkraft for vekst og utvikling for kunder og lokalsamfunn. Eika Gruppens kjernevirksomhet er å sikre lokalbankene moderne og effektiv bankdrift gjennom gode og kostnadseffektive produkt- og tjenesteleveranser, inkludert en komplett plattform for bank-infrastruktur. Les mer på eika.no