MENY CC Vest er kåret til landets beste

MENY CC Vest i Oslo gikk for første gang helt til topps i den høythengende MENY-kåringen «Årets butikk». – Du finner ingen annen dagligvarebutikk i hele Norge som oser av så mye inspirasjon, utvalg og matglede, sier Vegard Kjuus, MENY-sjef.
Gjengen fra MENY CC Vest omkranset av Runar Hollevik, konsernsjef i NorgesGruppen (t.v.) og MENY-sjef Vegard Kjuus (t.h.). Foto: Kilian Munch.

Han oppfordrer alle som kritiserer norsk dagligvare for å ha smalt utvalg og fravær av kvalitet og matinspirasjon, til å ta seg en studietur både til CC Vest og de ni andre finalistene i Årets butikk.

- Det er så høy standard og så jevnt i toppen. Finalistene er et bevis på hvorfor MENY er Norges ledende supermarkedkjede. Utvalg, matglede og handleopplevelse skal vi dyrke videre, også nå i tider med ensidig prisfokus. Mat-Norge ville vært fattigere uten MENY, sier Kjuus.

MENY CC Vest har ikke bare store, luftige lokaler, 20 000 varer i sortiment og svært dyktige matarbeidere som skaper god atmosfære. Butikken - som for første gang stikker av med seieren - scorer også skyhøyt på kundetilfredshet, medarbeidertilfredshet, opplæring og konseptgjennomføring. I år er ikke dette bare Norges største, men også Norges beste matbutikk.

- Matglede er et stikkord gjennom hele butikken med bakeriavdelingen, fiskedisken, delikatessen, kjøtt- og osteavdelingen i en særstilling. Å levere en matbutikk på et så høyt nivå uke etter uke krever gode rutiner og detaljer, men også intern kulturbygging, sier Kjuus.

Takker kundene
Christer Thorne har sittet i sjefsstolen til MENY CC Vest siden mars 2020, men har lang fartstid i MENY-kjeden.
- Jeg må takke alle kundene. Vi lever av fornøyde kunder som gir oss tilbakemeldinger på hva vi kan bli bedre på. Jeg må også takke ledergruppa mi, som sammen med de ansatte, leverer fantastiske avdelinger hver eneste dag, sier Thorne.

Omfattende juryprosess
Juryen har besøkt mer enn 50 MENY-butikker for å sjekke atmosfære og konseptstandard, men også kundetilfredshet, økonomiske resultater, trygg-mat-rutiner, matsvinn, lærlingeoppfølging, medarbeidertilfredshet, opplæring og kampanjegjennomføring.

Årets butikk kåres en gang i året, og alle kjedens 185 butikker er med i kåringen. I første runde utpekes en vinner fra hver region og disse går videre til finalen. I fjor vant MENY Sørlandsparken i Kristiansand.

Fakta om MENY CC Vest – Norges største matbutikk
Ansatte: 230
Omsetning i 2022: 488 MNOK (+ 17,3 MNOK fra 2021)
Antall varer: Ca. 20 000 varer i sortiment