Etter å ha meklet mer enn 11 timer på overtid er HK Norge og NHO Service og Handel nå enige.

Onsdag morgen 14. September kom NHO Service og Handel og HK Norge til enighet hos Riksmekleren. Det betyr at det ikke blir streik i dag.
Forbundsleder HK Norge, Christopher Beckham

- Vi har vært opptatt av å videreutvikle Handelsoverenskomsten for å møte morgendagens arbeidsliv. Med dette resultatet tar vi et steg i riktig retning. Nå går forhandlingsresultatet til uravstemning, sier Christopher Beckham, forbundsleder i HK Norge

HK Norge har fått gjennomslag for flere av sine prioriterte saker som heving av lønnssatsene, forskuttering av lønn ved sykdom, heving satser for skiftarbeid og innføre en egen lønnssats for arbeid på sentrallager.

Det handler helt enkelt om at folk skal ha arbeidstider som går an å leve et normalt liv med. Barnehager er ikke døgnåpne, og skolen er ikke åpne i helger. Arbeid på ubeleilige tidspunkt som skiftarbeid må kompenseres for. Fortsetter Beckham

I tillegg skal eventuelle fagbrevtillegg beholdes uavkortet.

- Vi er godt fornøyde med resultatet etter en lang og krevende mekling. Det er en enstemmig forhandlingsdelegasjon som anbefaler medlemmene å stemme ja ved uravstemningen, avslutter forbundsleder Beckham.

Forbundsleder HK Norge, Christopher Beckham