Landsmøte HK i Norge 15.-18. oktober

Med gjester som Peggy Hessen Følsvik, Jonas Gahr Støre og Audun Lysbakken. Forbundet vedtar politikk for de neste fire årene. Landsmøtet er det største politiske verkstedet til HK.

Landsmøtet i HK i Norge holdes hvert fjerde år. Møtet i oktober er del 2 av landsmøte som skulle vært i 2020.

På del 1 ble ny ledelse valgt i forbundet. Christopher Beckham er forbundsleder i HK. Del 2 skal vedta politisk program, politiske uttalelser, vedtekter, regnskap, bevilgninger med mer.

Høydepunkter fra programmet:

Fredag 15. oktober:

Klokken 1100:

Forbundsleder Christopher Beckham holder landsmøtetale.

Klokken 1430-1700:

LO-leder Peggy Hessen Følsvik, hilsningstale ca 30 minutter.

Leder av Arbeiderpartiet (og trolig statsminister) Jonas Gahr Støre, hilsningstale ca 30 minutter.

Lørdag 16. oktober:

Klokken 0900:

Hilsningstaler ved SV-leder Audun Lysbakken og leder av Rødt Bjørnar Moxnes.

Forbundsstyret har også foreslått en rekke uttalelser til landsmøte. Se vedlegg.

Vi kan fremheve:

Kompetansereform i varehandelen, som er viktig både pga endringene som følger av pandemien, men også fordi varehandelen må endres for å kunne få til et grønt skifte. Varehandelen i Norge ansetter godt over 350.000 mennesker, ved et skifte til en mer sirkulær økonomi vil mange av disse jobbene også endre seg. Her krever HK en mye sterkere satsning på kompetanse fra staten, og et bedre samarbeid gjennom trepartssamarbeidet i fagbevegelse, arbeidsgiver og staten.

Bærekraft er et slagord for landsmøtet. HK har som første forbund fått på plass «grønne tariffavtaler», dette er en start på hvordan arbeidsgiver og arbeidstakere kan samarbeide for å gjøre bedriftene grønnere. Dette kan være alt fra endringer til produksjon til gratis busskort.

I tillegg fremmer forbundsstyret uttalelser på likestilling, pensjon, Palestina og Myanmar.

Landsmøte vedtar også program og masse annet, følge lenke:

Ønsker du å komme innom landsmøte? Velkommen skal du være.

Vi ber om påmelding for akkreditering. Skriv navn, medie og når dere ønsker å være tilstede. Ønskes intervjuer med forbundsledelse så ta gjerne kontakt.

Vi skal også prøve å hjelpe uanmeldte pressefolk, men da må dere registreres først og det kan ta tid.

Registrering til gsk@hkinorge.no

+47 23 06 11 80http://www.hk.no/

HK i Norge er en arbeidstakerorganisasjon for ansatte i privat sektor. Medlemmene våre jobber blant annet innen handel, luftfart, kontor, finans og servicevirksomhet. Med rundt 79.000 medlemmer er vi i dag LOs tredje største forbund. HK i Norge jobber for at medlemmene våre skal ha trygge arbeidsplasser og gode lønns- og arbeidsvilkår.