Streiken ved Handshake Norway er avsluttet

Landsoverenskomsten med Virke og kontoroverenskomsten med Virke er signert og gjelder fra 1. august 2021.

Seks HK-medlemmer ved Handshake Norway i Rygge har siden starten av juli streiket for å få en tariffavtale som regulerer lønn og medbestemmelsesrett. I dag, mandag 26.07.2021 er streiken avsluttet. Bedriften har signert en tariffavtale som gjelder fra 1. august 2021.

- Dette viser nok en gang hvor viktig det er å være organisert. Sammen klarer vi å skape et bedre arbeidsliv enn når man står alene. Både vi og medlemmene er veldig glade for at vi ble enige og håper på gode samarbeidsrelasjoner i fremtiden, sier forbundsleder i HK Christopher Beckham.

Hva er en tariffavtale?
En tariffavtale er en avtale mellom en bedrift og et fagforbund. I avtalen står det hvilke ytelser du som et minimum skal ha når du jobber i bedriften. Tariffavtalen har bestemmelser om arbeidstid, lønn, diverse tillegg og når du har krav på fri med lønn, mm. Med tariffavtale er du også garantert å få det lønnstillegget som forhandler fram på nasjonalt nivå hvert år.

Når de ansatte har en tariffavtale har de også rett til å velge seg en tillitsvalgt som på vegne av de ansatte skal være med å drøfte og forhandle med ledelsen, sånn at de ansatte får rett til medbestemmelse.

Tuva Kvåle, 97117461

HK i Norge er en arbeidstakerorganisasjon for ansatte som jobber i privat sektor. Medlemmene våre jobber blant annet innen handel, industri, håndverk, luftfart, kontor, finans og servicevirksomhet. Med rundt 78 000 medlemmer er vi LOs tredje største forbund. Vi arbeider for at medlemmene våre skal ha trygge arbeidsplasser og gode lønns- og arbeidsvilkår.