Oppstilling av Disneysjokolade frikjent i MFU
Matbransjens Faglige Utvalg, MFU, regulerer markedsføringsaktiviteter for mat og drikke til barn og unge. MFU har behandlet en klage på oppstilling av sjokoladeesker med Disneymotiv i Menybutikken Lerøy-galleriet i Bergen. Klageren mente at oppstillingen i nærheten av kasseområdet, er markedsføring særlig rettet til barn.
Det gjelder et krav om aktsomhet ved utstilling og plassering av varer på MFUs liste. I MFUs vurdering, legges det blant annet vekt på hvor nært produktene er plassert til kasseområdet. I denne saken er det noe uklart hvordan oppstillingen har vært plassert i forhold til kasseområdet. I MFUs retningslinjer er det gjort unntak for alminnelig oppstilling av produkter på utsalgssted. Alminnelig oppstilling omfatter bl.a. hylleplassering og leie av plass på gulvet til oppstilling av varer. MFU finner at det er tilfellet i denne saken. Det handler om eksponering av produkter i en såkalt sjokkselger i standard utforming, uten at den har bilder, design eller plakatering som har særlig appell til barn.
MFU har dermed ikke gitt klageren medhold.
Kontakter
Wenche JacobsenSekretariatsleder
Tel:+47 932 59 461mfu@mfu.asBilder
Dokumenter
Om MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) ble etablert i 2013 for å sikre at markedsføring av visse typer mat og drikke til barn er innenfor bransjens retningslinjer. Alle kan klage på markedsføringstiltak via www.mfu.as. Helse og Omsorgsdepartementet og Barne, Likestillings og Inkluderingsdepartementet er inneforstått med det arbeidet som foregår i MFU.
Følg pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
MFU har fattet to vedtak som begge feller Spar Gran16.4.2024 12:51:29 CEST | Pressemelding
I begge vedtakene vurderer utvalget det slik at Spar Gran med kjøpmann Lereng i spissen bryter aktsomhetsplikten vedrørende markedsføring overfor ungdom.
Fordelt på 2 vedtak har MFU felt 7 leketøysforretninger for markedsføring av Prime15.4.2024 10:10:09 CEST | Pressemelding
Sakene føyer seg inn i en trend der MFU må ta stilling til leketøysforretningers markedsføring av usunne produkter overfor barn og ungdom.
MFU har fattet vedtak mot Extra Leker22.3.2024 09:08:32 CET | Pressemelding
Extra Leker ble felt av MFU for salg av søtsaker i leketøysforretning.
MFU fattet 2 vedtak i 2023 der emballasje stod sentralt20.3.2024 09:43:18 CET | Pressemelding
Begge sakene ledet til fellelse, og viser at selv om annonsøren i utgangspunktet står fritt med hensyn til utforming av selve produktet og emballasjen, vil denne utformingen ha betydning for hvilke medier og virkemidler som annonsøren kan ta i bruk.
MFU fattet 3 vedtak i 2023 der oppstilling i butikk stod sentralt.18.3.2024 10:25:10 CET | Pressemelding
Selv om oppstilling i butikk er sentralt i sakene viser sakene betydningen av at det foretas en helhetsvurdering basert på produkt, medier og virkemidler.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom