Egon Lagunen felt for markedsføring av usunn mat rettet mot barn.
Matbransjens Faglige Utvalg, MFU, regulerer markedsføringsaktiviteter for mat og drikke mot barn og unge. MFU har behandlet en klage på en plakat hos Egon Lagunen for en «shake» som har fått sitt navn etter en barnefigur som benyttes i ideelt arbeid overfor barn i barnehager og grunnskole.
MFU er enig i at formålet med innsamling/gaver til arbeid som er samfunnsgavnlige, er positivt. Egon Lagunen kan fritt bidra med slike gaver gjennom sin virksomhet. Det avgjørende for MFU er like fullt hvordan markedsføringen fremstår.
Et produkt som har fått navn etter en figur kjent for og rettet mot barn, som er særlig rettet til barn ved sitt innhold, samt utforming og assosiasjoner til figuren, krever ekstra aktsomhet ved utforming av markedsføring. Ved å sette opp plakater i restauranten «pushes» budskapet om produktet ekstra. Det er nærliggende å tro at barn som kommer til restauranten vil se en slik plakat med et stort bilde en figur de kjenner som en i øyenfallende kjøpsoppfordring og dermed påvirkes i sin mase/kjøpeadferd.
MFU vurderer plakaten som et særskilt markedsføringstiltak i strid med MFUs retningslinjer
Kontakter
Wenche JacobsenSekretariatsleder
Tel:+47 932 59 461mfu@mfu.asOm MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) ble etablert i 2013 for å sikre at markedsføring av visse typer mat og drikke til barn er innenfor bransjens retningslinjer. Alle kan klage på markedsføringstiltak via www.mfu.as. Helse og Omsorgsdepartementet og Barne, Likestillings og Inkluderingsdepartementet er inneforstått med det arbeidet som foregår i MFU.
Følg pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
MFU har fattet to vedtak som begge feller Spar Gran16.4.2024 12:51:29 CEST | Pressemelding
I begge vedtakene vurderer utvalget det slik at Spar Gran med kjøpmann Lereng i spissen bryter aktsomhetsplikten vedrørende markedsføring overfor ungdom.
Fordelt på 2 vedtak har MFU felt 7 leketøysforretninger for markedsføring av Prime15.4.2024 10:10:09 CEST | Pressemelding
Sakene føyer seg inn i en trend der MFU må ta stilling til leketøysforretningers markedsføring av usunne produkter overfor barn og ungdom.
MFU har fattet vedtak mot Extra Leker22.3.2024 09:08:32 CET | Pressemelding
Extra Leker ble felt av MFU for salg av søtsaker i leketøysforretning.
MFU fattet 2 vedtak i 2023 der emballasje stod sentralt20.3.2024 09:43:18 CET | Pressemelding
Begge sakene ledet til fellelse, og viser at selv om annonsøren i utgangspunktet står fritt med hensyn til utforming av selve produktet og emballasjen, vil denne utformingen ha betydning for hvilke medier og virkemidler som annonsøren kan ta i bruk.
MFU fattet 3 vedtak i 2023 der oppstilling i butikk stod sentralt.18.3.2024 10:25:10 CET | Pressemelding
Selv om oppstilling i butikk er sentralt i sakene viser sakene betydningen av at det foretas en helhetsvurdering basert på produkt, medier og virkemidler.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom