11 personer druknet i september

Ni menn og to kvinner mistet livet som følge av drukning i september måned, viser ferske tall fra Redningsselskapet.
Redningsselskapets statistikk viser at 11 personer døde som følge av drukning i september.

11 drukninger er én person mer enn i september 2016. Totalt har 71 druknet så langt i år, mot 74 i tilsvarende periode i fjor.

Tre av drukningene i september skjedde i Telemark, mens Nordland og Rogaland begge hadde to drukninger.

–Den dystre statistikken toppes av Møre og Romsdal, Rogaland og Nordland, som alle har 10 drukninger så langt i 2017, opplyser pressevakt Lars Mosby Enger i Redningsselskapet.

10 av de omkomne var norske statsborgere, mens mannen som ble funnet druknet i Mjøsa i september var dansk.

Tenk egensikkerhet
Ingen druknet i forbindelse med bruk av båt i september måned.

– Det er positivt at færre drukner i forbindelse med bruk av fritidsbåt. Forhåpentligvis ser vi etterhvert en god effekt av vestpåbudet som ble innført i 2015. Drukningstallene er likevel for høye. Kanskje burde flere som befinner seg i nærheten av sjøen eller bruker brygger og svaberg som fiskeplass, tenke egensikkerhet, sier komminikasjonssjef Frode Pedersen i Redningsselskapet.

Drukningene fant sted i Rogaland (3), Nordland (2), Rogaland (2), Møre og Romsdal, Oppland, Nord-Trøndelag, Vest-Agder

*I et flertall av hendelsene i september er det antatt at det dreier seg om drukning, da de avdøde er funnet i vann.

Se full statistikk på www.rs.no/drukning

Våre 1.500 redningsmenn og -kvinner bemanner 50 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er som regel de første på stedet når uhellet er ute, og har som ambisjon å aldri være lenger unna deg enn en time. Redningsselskapet visjon er «Ingen skal drukne».