1 av 2 strever med å finne ut av hva de skal ha til middag
Tross hektiske liv, særlig blant barnefamilier i tidklemma, står varm middag sterkt blant nordmenn. 7 av 10 husstander spiser alle middagene sammen i hverdagen mellom kl. 16.00 – 18.00 og like mange gleder seg til måltidet, viser en ny befolkningsundersøkelse på norske middagsvaner gjennomført av Kantar TNS for MENY.
Middagen står altså sterkt, men funn fra undersøkelsen viser også at den er under press. Halvparten skulle ønske at husstanden spiste oftere sammen, og like mange tror vi spiser sjeldnere sammen i fremtiden. Halvparten av oss er dessuten misfornøyde med egne menyvariasjoner.
Hodepine rundt middag, særlig for unge
Middagsplanleggingen er for mange en hodepine, særlig for de unge. En fersk undersøkelse fra IPOS viser at 47 prosent synes det er vanskelig å finne ut av hva de skal ha til middag. Av de mellom 18 – 29 år synes hele 65 prosent at det er vanskelig, mens tallet er 58 prosent for de mellom 30-39 år. Og hele 72 prosent vet ikke hva de skal ha til middag de nærmeste 5-6 dagene.
For å møte middagsutfordringene, ominnreder MENY nå alle sine butikker for å gi plass til en egen middagssone. Her skal behovet for raske og ferske hverdagsretter dekkes, men også behovet for økt variasjon. At vi er lite flinke til å variere, er et faktum. Vi lager omtrent ti ulike middagsretter i året. Årsaken er både tidsklemma, vaner, trygghet og mangel på planlegging.
- Vi ønske å løse middagsutfordringene til folk. Med våre nye løsninger slipper kundene å finne ut hva de skal ha, ei heller bekymre seg for om de rekker å lage den eller om kvaliteten er god nok. Alt dette har vi løst for dem. Vi håper vi letter på folks dårlige samvittighet rundt middag, sier Espen Lie, kokk og leder av MENY-Lauget.
Han forteller at MENY nå følger trenden fra resten av Europa og USA hvor det er stort utvalg i dagligvare av raske, sunne og smakfulle ferdige middager som likevel bærer preg av å være hjemmelagde.
Det er lov å jukse litt
Hos MENY kan du velge hvor stor grad av hjelp du vil ha. De travleste velger en middagsrett fra varmeskapet, tilsvarende take away. Alternativ går for en ferdig rett som varmes opp hjemme. For dem som vil lage middagen selv, foreslår MENY ukentlig to nye retter (fisk/kjøtt) som tilberedes på under 20 minutter med utgangspunkt i ferdige delkomponenter – alt i en kjøledisk.
Lie forteller at MENY-kokkene har tatt hensyn til smak, sunnhet og pris i utvikling av rettene. De må bære preg av å være ferske og ha tydelig smak, noe han har savnet i en del av de tradisjonelle ferdigrettene.
- Vi nordmenn er villige til å ta snarveier i middagslagingen, så lenge løsningene er basert på rene og gode råvarer. I tillegg må vi oppleve at løsningene er skikkelige, ferske og laget på samme måte som vi ville gjort selv og med ingrediensene vi har i eget kjøkken, sier Lie.
For mer informasjon, kontakt
Espen Lie, kokk og leder av MENY-Lauget, tlf. 916 64 727, espen.lie@meny.no
Nina Horn Hynne, kommunikasjonsrådgiver i MENY, tlf. 934 44 213, nina.hynne@meny.no
------------------------------------------------------------------------------------------
STATISTIKK PÅ MIDDAG
10 middagsretter i året
Vi lager omtrent ti ulike middagsretter i året, ifølge dagligvareekspert Jan Hillesland. Årsaken er både tidsklemma, vaner, trygghet og mangel på planlegging. (Matnyttig 2017)
Halvparten synes det er vanskelig å finne ut hva de skal ha til middag
47% på landsbasis synes det er vanskelig å finne ut hva de skal ha til middag – de yngste og kvinner strever mest. 18-29 år: 65% synes det er vanskelig/30-39 år = 58% synes det er vanskelig
41% menn og 52% kvinner synes det er vanskelig.
28% vet hva de skal ha til middag de nærmeste 5-6 dagene (IPOS, okt. 2017)
Pizza på topp
Pizza er den mest spiste enkeltretten blant nordmenn, etterfulgt av taco, hamburger, kylling, laks, brødmat/brødskiver, fiskekaker, lasagne og pølser, viser en kartlegging av middagsvaner blant 1400 personer gjennom en hel uke. (Middagsdagboken fra 2017, IPSOS MMI).
FUNN FRA UNDERSØKELSE PÅ MIDDAGSVANER
Gjennomført sommeren 2017 av Kantar TNS på oppdrag fra MENY
Middagen står sterkt
- 7 av 10 spiser alle middagsmåltidene sammen med husstanden i hverdagen
- Drøye 6 av 10 spiser alle middagsmåltidene sammen med husstanden i helgen
- Omtrent 7 av 10 spiser middag mellom kl. 16.00 – 18.00 på hverdager
- 7 av 10 gleder seg til å spise middag i hverdagen
- Over halvparten synes middagsmåltidet er dagens høydepunkt
- Nesten 6 av 10 er villige til å ofre egne fritidsaktiviteter for å spise middag sammen med husstanden
- 8 av 10 bruker 30 minutter eller mer på å lage middag
Tendenser til at middagen er under press
- Halvparten skulle ønske at husstanden spiste oftere sammen i hverdagen.
1 av 3 med barn i alderen 6-18 år skulle ønske husstanden spise middag sammen oftere i hverdagen - Halvparten tror at norske husstander vil spise sjeldnere sammen i fremtiden
- 64% mener det er et samfunnsproblem at norske husstander spiser sjeldnere sammen enn før
- 1 av 2 barnefamilier mener det er en sammenheng mellom hvor ofte husstanden spiser sammen og hvor godt de kommuniserer
- 1 av 2 mener husstanden ikke er gode nok på å variere middagsmåltidene
Ferdigmat
- 6 av 10 synes ikke ferdigmat-alternativene er tilstrekkelig gode
- 4 av 10 ville spist ferdigmat om den hadde bedre smak
Kontakter
Nina Horn HynneKommunikasjonsrådgiver
Tel:934 44 213nina.hynne@meny.noBilder
Om MENY
MENY er Norges ledende supermarkedkjede på nett og i butikk med 188 butikker og en omsetning på 22 milliarder kroner i 2021. MENYs lidenskap er gode råvarer, norsk matkultur og gode matopplevelser. I MENY sier vi at spiser du bedre, lever du bedre. Vi er overbeviste om at mat er viktig for folks livskvalitet. MENY har stort utvalg, mye ferskvare og måltidsløsninger, eget bakeri, mange tusen lokalmatprodukter og store frukt- og grøntavdelinger, men også hundrevis av ukentlige tilbud. Nær 10 000 matarbeidere sørger for personlig service og matfaglig veiledning. For inspirasjon, oppskrifter, vareinformasjon og tilbud, se meny.no. MENY er en del av NorgesGruppen.
Følg pressemeldinger fra MENY
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MENY på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MENY
MENY lanserer kundeklubb20.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Med kundeklubben «MENY Mer» skal kundene pleies mer individuelt. – Vi må gi kundene mer av det de faktisk liker. Basert på tidligere kjøp skal de nå få flere og mere relevante tilbud, samt mer skreddersydd matinspirasjon, sier markedsdirektør Jørgen Normann-Larsen i MENY.
Nær halvering av matsvinnet21.3.2024 15:29:41 CET | Pressemelding
MENY har redusert matsvinnet med 45 prosent målt i tonn, mot 2015. I 2023 gikk matsvinnet ned med 11 prosentpoeng fra året før. – Vi er langt fra i mål, men glade for at vårt arbeid gir gode resultater, sier Unni Skjønhaug, driftsansvarlig for matsvinn i MENY.
MENY Revetal kåret til landets beste31.1.2024 14:50:46 CET | Pressemelding
MENY Revetal gikk igjen til topps i den høythengende MENY-kåringen «Årets butikk». – Å vinne prisen én gang er imponerende, å vinne for sjette gang skal ikke være mulig. At Norges råeste supermarked ligger i et lite tettsted i Vestfold, sier alt om dedikasjonen, presisjonen og atmosfæren til MENY Revetal, sier Vegard Kjuus, juryleder og MENY-sjef.
1 million matposer reddet fra søpla27.12.2023 09:00:00 CET | Pressemelding
MENY-kundene har nå totalt reddet en million poser med overskuddsmat, tilsvarende 1000 tonn, via appen Too Good To Go. – Kundene får god mat til en billig penge og vi unngår å kaste mat. En fin og viktig ordning, sier bærekraftsansvarlig Kenneth Skauge i MENY.
Barnegrøt med 100% norske, naturlige råvarer10.11.2023 12:57:41 CET | Pressemelding
For første gang får vi en 100 prosent norsk barnegrøtserie inn i dagligvarehylla. – Jeg er opptatt av at vi skal spise norsk mat, og at det ungene får i seg er trygt og kortreist, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad da han lanserte barnegrøten på gården til Den sorte havre i Våler.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom