-Takknemlighet, glede og ydmykhet

Hordaland og Bergensdistriktets nye redningsskøyte skal bære navnet «Kristian Gerhard Jebsen II». I dag ble den døpt foran hundrevis av tilskuere i strålende sol, på bryggen i Bergen.
Hordaland og Bergensdirstriktet nye redningsskøyte "Kristian Gerhard Jebsen II" foran bryggen i Bergen

Bryggen i Bergen var pyntet til fest da redningsskøyta «Kristian Gerhard Jebsen II». ble døpt i en høytidelig seremoni fredag. Redningsskøyta, er et topp moderne fartøy i Petter C.G. Sundt-klassen, og koster i underkant av 30 millioner kroner. Det er Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen som er hoved-donator.

–I dag er jeg først og fremst takknemlig, glad og ydmyk. En ny og moderne redningsskøyte som denne øker vår kapasitet og gjør oss i stand til å befeste – og videreutvikle Redningsselskapets posisjon som ryggraden i norsk maritim beredskap. Og kanskje bringer den oss litt nærmere vår visjon, som er at ingen skal drukne, sier Nicolai Jarlsby, president i Redningsselskapet.

Godt bevart hemmelighet
En av hoved-donators privilegier er å bestemme navnet på skøyta, som har vært en godt bevart hemmelighet fram til dagens dåp.  Gudmor i Bergen var Alexandra Ford Jebsen, som fikk æren av å knuse champagne-flasken mot redningsskøytas skrog og avsløre at den nye redningsskøyta vil hete «Kristian Gerhard Jebsen II».

Dette er nemlig den andre redningsskøyta som Jebsen-familien har donert til Redningsselskapet.

I 2005 donerte Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi 32 millioner kroner til byggingen av redningsskøyta «Kristian Gerhard Jebsen». En skøyte i Fosen-klassen, som i løpet av sine vel ti år med base i Bergen har reddet 14 liv, berget 43 fartøy fra forlis, og til sammen utført 3142 oppdrag ved inngangen til 2017. Denne skøyta er nå stasjonert i Egersund.

–Redningsselskapet utfører en viktig samfunnsoppgave, mye basert på frivillig innsats. Stiftelsen er glad for å kunne støtte Redningsselskapet i deres arbeid. Vi er glade for at skøyten nå er levert og at den allerede har vært involvert i sin første redningsoperasjon, sier styreleder i stiftelsen Hans Peter Jebsen, som sammen med sin mor og initiativtager Aud Jebsen, var de første som fikk komme ombord i skøyta etter at dåpsseremonien var avsluttet.

–Vi setter enormt stor pris på denne generøse gaven som gjør oss i stand til å redde flere liv og øke sjøsikkerheten kraftig i båt-fylket Hordaland. Den nye skøyta er blant verdens mest effektive redningsfartøy i sin klasse, og vil være i beredskap i minst 20 år fremover, sier generalsekretær Rikke Lind i Redningsselskapet.

Det nye fartøyet får et stort operasjonsområde, som strekker seg fra Sognefjorden i nord til Bømlo i sør.

Tekniske data - RS 163 «Kristian Gerhard Jebsen II»
Lengde:17 meter
Bredde:4,6 meter
Toppfart:42 knop
Rekkevidde:400 NM
Motorisering:2 x 1000 HK Scania D16
Fremdrift:Rolls-Royce vannjet
Slepekapasitet:5,5 tonn bollard pull
Byggested:Swede Ship Marine AB
Mannskap:3

Fakta om Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen (donator)

• Stiftelsen er opprettet for å hedre minnet om skipsreder Kristian Gerhard Jebsen og hans innsats for norsk og internasjonal skipsfart og næringsvirksomhet. Stiftelsen ble etablert av Aud Jebsen med familie i 2009. Stiftelsen har en tilsiktet varighet på inntil 30 år, og vil kunne bidra med betydelig økonomisk støtte til ulike samfunnsnyttige formål. Ved årsskiftet 2016/2017 hadde stiftelsen en egenkapital på over 1 milliard kroner.
  • Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen har en forholdsvis omfattende formålsbestemmelse. Til nå har stiftelsen engasjert seg på kulturfeltet og innenfor medisinsk forskning og maritim/marint rettet forskning. Stiftelsen ønsker gjennom sin virksomhet å styrke en fri og uavhengig norsk forskning samt bidra til å bygge sterke internasjonale forskningsmiljøer.
  • Det er tildelt til sammen 525 millioner kroner siden starten. Nærmere omtale av stiftelsen er gitt på nettsiden: http://www.stiftkgj.no/

Hordaland og Bergens-distriktets nye redningsskøyte "Kristian Gerhard Jebsen II" ble døpt i Bergen i dag.

Gro Ismar Fundraising Manager Redningsselskapet,   Mobil + 47 908 72 505 gro.ismar@rs.no

Gudmot ALexandre Ford Jebsen lykkes på første forsøk.
Initiativtager Aud Jebsen var første kvinne ombord, da Redningsskøyta "Kristian Gerhard Jebsen" ble døpt i Bergen, fredag. Her i samtale med skipper Torjus Sundsdal
Hordaland og Bergensområdets nye redningsskøyte er døpt, og skal bære navnet "Kristian Gerhard Jebsen II".

Redningsselskapet er en frivillig, humanitær organisasjon. Vår visjon er «Ingen skal drukne».

Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 52 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er som regel de første på stedet når uhellet er ute.