– Bli med på BIPV-dagen

Solenergiklyngen er en nasjonal næringsklynge for solenerginæringen i Norge, som jobber mot det norske og det internasjonale markedet. Interesseorganisasjonen inviterer til to solenergidager denne uken, herunder Solenergidagen og BIPV-dagen. – Vi ber våre medlemmer være spesielt oppmerksomme på BIPV-dagen fredag, sier Bjørn Glenn Hansen.
Foto: Solenergiklyngen

Tema for årets Solenergidager er bygningsintegrert solenergi, fremtidens bygg og områder, og energilagring. Nytt av året er at Solenergidagen vil etterfølges av en BIPV-dag, hvor man går i mer i dybden på temaet bygningsintegrert solenergi.

Torsdag 6. september settes fokus på de aktuelle temaene bygningsintegrert solenergi, fremtidens bygg og områder, og energilagring. Dette etterfølges av BIPV dagen fredag 7. september, hvor man går i dybden på temaet Byggintegrert solenergi BIPV.

Solenergidagen 2018 har en langt bredere inngang på temaet solenergi enn BIPV-dagen som holdes dagen etter. Solenergidagen fokuserer på bygningsintegrert solenergi – både solstrøm og solvarme, fremtidens bygg og områder, og energilagring. I tillegg avsløres hvem som har blitt kåret til Årets solstråle.

BIPV-dagen er en workshop og er fullt ut viet til bygningsintegrerte solceller (BIPV) i norske bygg. På BIPV-dagen vil du få mulighet til å høre om erfaringer fra flere av de mest spennende BIPV-prosjektene i Norge. Det er lagt inn god tid til spørsmål og diskusjon.

På BIPV-dagen skal Vibeke-Maria Gill fra Sagstuen holde et innlegg om produksjon av BIPV-produkter i Norge. Samtidig vil hun følgelig presenterer produktet Powerrail for tilhørerne.

Samarbeidspartner

Glass og Fasadeforeningen ser fortsatt på solceller i fasader som et av de store satsingsområdene framover.

– Vi er inne i en spennende tid. Vi er allerede komme dit at semitransparente solceller allerede er på plass i på bygg i Norge. Produktutviklingen går fremover i rasende fart. Dette området som vil stå for den største utviklingen innenfor vårt fag de nærmeste årene. Derfor gjelder det å følge med, sier direktør Bjørn Glenn Hansen i Glass og Fasadeforeningen.

Glass og Fasadeforeningen er med å støtte et forskningsprosjekt i regi av NTNU, SINTEF, Institutt for energiteknikk (IFE) og Teknova. Prosjektet, som er inne i avsluttende fase, skal finne de beste løsningene for å kunne integrerer solceller i norske bygg.

Foreningen deltar også som aktiv støttespiller for Susoltech - Forskningsenteret for bærekraftig solcelleteknologi.

Her kan du melde deg Solenergidagen 2018

Her kan du melde deg på BIPV-dagen 2018