- Turistskatt vil svekke friluftslivet

Flere partier ønsker nå å gi kommuner tillatelser til å innføre en turistskatt for å dekke utgifter som kommunene har ved reiseliv. Norsk Friluftsliv mener dette også rammer friluftslivet, og kan åpne for andre avgifter ved ferdsel i naturen.

TRUER FRILUFTSLIVET: Norsk Friluftsliv mener skatting av bruk av naturen er en alvorlig trussel mot allemannsretten. Foto: Synne Kvam

- Fri ferdsel i utmark er en av de viktigste grunnene til at både nordmenn og utlendinger søker til den norske naturen. Dette prinsippet må vi ikke rokke ved, sier Lasse Heimdal, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

Mange kommuner oppfører seg som om de vil «melke kua, men nekte den fór». Reiselivet er ikke en utgift, men først og fremst en stor inntekt for norske kommuner, for staten og for reiselivsaktørene, mener paraplyorganisasjonen for 16 norske friluftslivsorganisasjoner.

- De få og små utgiftene som reiseliv og friluftsliv medfører i form av blant annet renovasjon, er særdeles små i forhold til de inntekter reiseliv og friluftsliv legger igjen, og bør kunne dekkes av dette. Vi må også huske på at avgifter knyttet til ferdsel i Norge i stor grad også må betales av nordmenn, som søker naturopplevelser i eget land, sier Heimdal.

Allemannsretten sikrer retten til fri ferdsel i norsk natur. Denne retten har vært praktisert i århundrer, lenge før den ble lovfestet for 60 år siden i 1957. Fri ferdsel uten betaling er en grunnleggende del av den norske kulturen, og en viktig del av våre felles goder, mener Heimdal.

- Årlig ser vi forsøk på å endre denne friheten gjennom å innføre avgifter på ferdsel. Dette vil på sikt begrense naturopplevelser for mange og gi et dårlig signal i forhold til folkehelse og fysisk aktivitet. Vi må ikke begynne å avgiftsbelegge at folk rører på seg. Kanskje det hadde vært mer naturlig å belønne de som oppsøker naturen og holder seg i form?, sier Heimdal.