- Ta lønsjen ute på Verdens gapahukdag

SPIS UTE: Verdens gapahukdag gir en super anledning til å spise matpakka eller middagen ute ved den lokale gapahuken, oppfordrer Norsk Friluftsliv. Foto: Synne Kvam

Onsdag 27. september er det Verdens gapahukdag. Det gir den perfekte unnskyldningen til å ta med seg kollegaer, klassekamerater eller familien ut for å nyte matpakka eller middagen ute, mener Norsk Friluftsliv.

- All mat smaker bedre ute i naturen. Så hvorfor ikke bli med og feire Verdens gapahukdag med å spise matpakka ute ved den lokale gapahuken? Det er garantert langt koseligere enn inne i kantina, på pauserommet, klasserommet eller foran PC-en, sier generalsekretær Lasse Heimdal.

Det finnes mange gapahuker rundt om i Norge, som er satt opp og laget i regi av lokale ildsjeler, på dugnad eller av kommuner. For mange er gapahuken selve symbolet på nærfriluftslivet, og er ofte satt opp på fine utsiktspunkter.

- Den lokale gapahuken fungerer som et fint turmål for veldig mange, og den er en viktig del av nærfriluftslivet mange steder i Norge. For barn kan en tur til gapahuken med påfølgende niste-spising være en liten mikroekspedisjon, mener Lasse Heimdal.

Verdens gapahukdag startet som et initiativ fra Nesset kommune under Friluftslivets år i 2015, for å sette fokus på friluftslivet nært der folk bor, og den fine møteplassen den enkle trekonstruksjonen kan være. En gapahuk har som regel tre vegger og et tak, og har ofte en tilrettelagt bålplass i nærheten.

Det kan også ligge mye god folkehelse i en gapahuk, mener generalsekretæren i Norsk Friluftsliv, paraplyorganisasjonen for 16 norske friluftslivsorganisasjoner.

- Det å bygge en gapahuk kan være en billig investering for norske kommuner for å få flere ut oftere, understreker Heimdal.

Lyst til å ta middagen ute på Verdens gapahukdag? På Turmat.no finner du masse inspirasjon og mange oppskrifter på spennende mat som kan lages på bål.