- Brukte elbiler selges innen én uke på FINN

Søk etter dieselbiler har gått ned, og elbilsalget har tatt helt av på bruktbilmarkedet, viser tall fra FINN motor for 2017.

SELGES INNEN ÉN UKE: Mange av elbilene som legges ut på FINN, blir solgt i løpet av svært kort tid.

2017 har vært året hvor drivstoff har vært det store temaet. Forbrukerne har endret atferd og stadig flere er på jakt etter el- og hybridbiler.

- Den økte etterspørselen etter brukte elbiler er knyttet direkte til myndighetenes tiltak rundt fossilbiler, sier Eirik Håstein, produktdirektør for FINN motor.

Negativ trend for diesel
I slutten av januar 2017 ble drivstoff et viktigere filter for mange som søkte etter bil på FINN. Fra slutten av juli og frem til 1.oktober har det vært en betydelig vekst i søk etter elbiler, mens dieselbiler har dalt i popularitet.

- Diesel har hatt en negativ utvikling omtrent gjennom hele året, og den økte etterspørselen etter brukte elbiler er knyttet direkte til myndighetenes tiltak rundt bensin- og dieselbiler, sier Håstein.

I 2018 kommer flere nye elbiler i markedet, som Tesla 3, Audi e-tron og Hyundai Kona. Produktdirektøren forventer likevel en fortsatt økning i etterspørselen etter brukte elbiler.

- Mange nye elbilmodeller har relativt lang leveringstid, og enkelte leverandører leverer ikke før i årsskiftet 2019-2020. Samtidig er det mye som skjer i utviklingen av nye elbiler, og det kommer stadig bedre batterier som igjen gir lenger rekkevidde. Da tror vi mange vil starte med å kjøpe en bruktbil, og vente på neste generasjons biler, forklarer Håstein.

Selgers marked
I løpet av 2017 har elbileiere erfart at det har vært selgers marked, hvor prisene har holdt seg godt og bilene omsettes raskt. For enkelte modeller har det vært stor rift om bilene, og det har til tider vært vanskelig å få tak i modellen man ønsker seg.

- Vi ser at brukte elbiler har blitt så ettertraktet, at mange av dem ligger på FINN veldig kort. Noen av dem blir solgt innen én uke etter at annonsen ble lagt ut. El- og hybridbilene utgjør også en større andel av bruktbilmarkedet, og i 2018 forventer vi at disse skal utgjøre til sammen ni prosent av totalmarkedet, sier Eirik Håstein.

Av 700 000 bilannonser publisert i 2017, var 59 prosent dieselbiler og 34 prosent bensinbiler. El- og hybridbiler stod for omtrent 7 prosent av markedet.

7 ting du bør sjekke hvis du skal kjøpe brukt elbil
Akkurat nå ligger det over 5700 brukte elbiler, som enten er helt nye, lett brukt eller godt brukt til salgs på FINN motor. Elbilforeningens kommunikasjonsleder, Petter Haugneland, mener at en av elbilens mange fordeler er at det er få bevegelige deler, mens en diesel- eller bensinbil har mange. Drift, vedlikehold og service er gjerne mye rimeligere enn for fossildrevne biler, men samtidig er batterihelsen en avgjørende faktor.

- Erfaringene med moderne elbiler er at batteriene holder bedre enn forventet, særlig i norsk klima. De skal vare ut bilens levetid med en liten svekkelse i kapasiteten jo eldre den er, sier Petter Haugneland i Norsk elbilforening.

Petter Haugneland - Kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening.

Dersom du tenker på å kjøpe elbil, er det imidlertid noen ting du bør sjekke før du signerer kontrakten, råder han.

Sjekk hvor lang garantitid som er igjen på batteriet på den aktuelle elbilen. Normen er i dag 8 år/160 000 km (det som inntreffer først).

1. Få gjennomført en batterisjekk hos et verksted, med riktig kompetanse og utstyr, før eierskifte. Den vil gi kunnskap om batteripakkens restkapasitet.
  2. Sjekk bilens ladekontakt for eventuelle feil og skader. Om kontakten har vært eksponert for ytre påkjenninger (særlig relatert til vær), kan det øke slitasjen.
  3. Sjekk ladekabler og annet medfølgende utstyr for tydelig slitasje. Standard ladekabel på moderne elbiler har Mode2-kontrollenhet integrert.
  4. Undersøk chassis/bunnplate rundt batteripakken for synlige, utvendige skader.
  5. Vær obs på at faktisk rekkevidde er mindre enn det som oppgis av bilprodusenten under optimale forhold (ifølge NEDC).
  6. Avklar tilgang til lading på daglig basis om du ikke bor i enebolig og kan bestille en hjemmeladestasjon på egen hånd.

Tipsene er hentet fra Norsk elbilforenings hjemmeside.

Petter Haugneland

Kommunikasjonsleder, Norsk elbilforening