Posten Norge

Posten med rekordkjøp av el-biler

Del
Posten Norge besluttet denne uken å foreta ett av verdens største enkeltkjøp av el-biler. I løpet av ett år skal nærmere 300 nye el-biler tas i bruk i postdistribusjon over hele landet. Dette er en del av Postens omfattende satsing på redusert CO2-utslipp.

Posten velger miljøvennlige kjøretøy der det egner seg i driften og der det gir god økonomi.

Postens miljøregnskap viser at overgang til miljøvennlige kjøretøy har redusert CO2-utslippene betydelig og samtidig spart konsernet for millionbeløp.

-Dette er en milepæl i vår miljøsatsing. Posten Norge er en av Nordens største transportvirksomheter og vi har et betydelig CO2-utslipp. Nå ser vi store effekter av våre tiltak, og innkjøp av nye el-biler bidrar sterkt til at vi når våre miljømål, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge.

Posten har totalt 3700 ruter fordelt over hele landet, og de nye bilene er mindre distribusjonsbiler som primært benyttes tettbygde strøk med mellomlange ruter. I løpet av de siste fem årene har Posten innført over 900 el-kjøretøy og elektriske traller for postdistribusjon. Det er stor spredning i kjørelengde, topografi og antall leveringer i hver av rutene. Det betyr også at det er forskjellige krav til hvilket kjøretøy som egner seg hvor.

-Vi bruker også miljøvennlig drivstoff i 200 av de større bilene, og kjøper kun nye kjøretøy med beste miljøstandard. Vår satsing på miljøvennlig logistikk og postdistribusjon fortsetter utover kjøpet av el-biler, understreker Mejdell.

Posten er underlagt lov om offentlige anskaffelser, og Renault er valgt som primærleverandør av de nye el-bilene. Nissan er valgt som sekundærleverandør for et mindre antall biler. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om Posten Norge

Posten Norge
Posten Norge
Biskop Gunnerusgate 14
0185 Oslo

22 03 00 00http://www.postennorge.no

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye