Opplysningskontoret for frukt og grønt

Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å øke forbruket av frisk frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.

Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer eller hvor varene er produsert. Dog ønsker vi å fremheve fordelene ved produksjon av frukt og grønnsaker i Norge. Vår hovedstrategi er å stimulere til økt forbruk av frisk frukt, bær, grønnsaker og poteter ved hjelp av langsiktig holdningspåvirkning.

Matglede, sammen med helse og ernæring står sentralt i vårt budskap. Det er en stor utfordring å få fortalt at et høyt daglig forbruk av frukt og grønnsaker er avgjørende for et sunt levesett. Norske forbrukere i alle aldre er vår viktigste målgruppe.

Saker
130
Meny

NM i sunn fastfood 2018 er i gang3.7.2018 11:06 | Pressemelding

For femte gang arrangerer Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) konkurransen NM i sunn fastfood, hvor alle spisesteder som serverer mat til folk i farta er invitert til å delta. Påmeldingen er nå avsluttet, og det er 32 utsalgssteder som kniver om å bli norgesmester i sunn fastfood 2018. Årets deltakere er spredt over hele landet, og sammen skal de hjelpe kundene å velge friske og sunne alternativer langs veien og på farta i hele sommer.

Norgesmesterne i frukt og grønt er kåret14.6.2018 16:31 | Pressemelding

Mange av oss tar valget mellom sunt og usunt i butikken, sa eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen da hun delte ut den helt nye kjedeprisen til årets vinner av NM i frukt og grønt. Hun takket for jobben som gjøres i dagligvarebutikkene hver dag for å få flere til å velge sunt. Meny gikk av med seieren for beste frukt- og grøntkjede, Coop Mega Bekkestua, Spar Hjelmeland vant butikkprisene og Irene Agnalt fra Rema ble årets frukt- og grøntambassadør. Vi gratulerer!

Blomkål, grønnsakenes hvite dronning30.5.2018 08:24 | Pressemelding

Vi slår et slag for grønnsakenes hvite dronning, nemlig blomkålen. Den er på full fart inn i butikken. Sett den på menyen oftere. En allsidig og sunn grønnsak som de fleste liker. Helseeksperter og kjendiskokker retter økt fokus på hele kålgruppen - både på grunn av den herlige smaken og på grunn av de store helseeffektene. Og blomkålen er ballets dronning, smakfull og vakker på matfatet. Den finnes oftest i hvitt, men forekommer også i farger som gul, oransje, lilla og grønn.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Siste
  • >>

Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å øke forbruket av frisk frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.

Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer eller hvor varene er produsert. Dog ønsker vi å fremheve fordelene ved produksjon av frukt og grønnsaker i Norge. Vår hovedstrategi er å stimulere til økt forbruk av frisk frukt, bær, grønnsaker og poteter ved hjelp av langsiktig holdningspåvirkning.

Matglede, sammen med helse og ernæring står sentralt i vårt budskap. Det er en stor utfordring å få fortalt at et høyt daglig forbruk av frukt og grønnsaker er avgjørende for et sunt levesett. Norske forbrukere i alle aldre er vår viktigste målgruppe.