Opplysningskontoret for frukt og grønt

Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å øke forbruket av frisk frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.

Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer eller hvor varene er produsert. Dog ønsker vi å fremheve fordelene ved produksjon av frukt og grønnsaker i Norge. Vår hovedstrategi er å stimulere til økt forbruk av frisk frukt, bær, grønnsaker og poteter ved hjelp av langsiktig holdningspåvirkning.

Matglede, sammen med helse og ernæring står sentralt i vårt budskap. Det er en stor utfordring å få fortalt at et høyt daglig forbruk av frukt og grønnsaker er avgjørende for et sunt levesett. Norske forbrukere i alle aldre er vår viktigste målgruppe.

Saker
138
Meny

La naturlige vitaminer hjelpe deg gjennom forkjølelsestiden19.11.2018 14:27:25 | Pressemelding

Jeg liker alle årstider, bortsett fra november. Den fargerike flotte høsten er over og vinteren lar vente på seg. Det er mørkt, vått og surt ute og forkjølelsesvirus florerer. Hvordan skal vi komme oss gjennom denne tiden uten å bli liggende under dynen? Det finnes ulike råd, og mange sverger til ekstra vitamintilskudd når høstmørket og slappheten kommer. Men trenger vi egentlig vitaminer på boks?

NM i sunn fastfood 2018 er i gang3.7.2018 11:06:07 | Pressemelding

For femte gang arrangerer Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) konkurransen NM i sunn fastfood, hvor alle spisesteder som serverer mat til folk i farta er invitert til å delta. Påmeldingen er nå avsluttet, og det er 32 utsalgssteder som kniver om å bli norgesmester i sunn fastfood 2018. Årets deltakere er spredt over hele landet, og sammen skal de hjelpe kundene å velge friske og sunne alternativer langs veien og på farta i hele sommer.

Norgesmesterne i frukt og grønt er kåret14.6.2018 16:31:19 | Pressemelding

Mange av oss tar valget mellom sunt og usunt i butikken, sa eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen da hun delte ut den helt nye kjedeprisen til årets vinner av NM i frukt og grønt. Hun takket for jobben som gjøres i dagligvarebutikkene hver dag for å få flere til å velge sunt. Meny gikk av med seieren for beste frukt- og grøntkjede, Coop Mega Bekkestua, Spar Hjelmeland vant butikkprisene og Irene Agnalt fra Rema ble årets frukt- og grøntambassadør. Vi gratulerer!

Blomkål, grønnsakenes hvite dronning30.5.2018 08:24:07 | Pressemelding

Vi slår et slag for grønnsakenes hvite dronning, nemlig blomkålen. Den er på full fart inn i butikken. Sett den på menyen oftere. En allsidig og sunn grønnsak som de fleste liker. Helseeksperter og kjendiskokker retter økt fokus på hele kålgruppen - både på grunn av den herlige smaken og på grunn av de store helseeffektene. Og blomkålen er ballets dronning, smakfull og vakker på matfatet. Den finnes oftest i hvitt, men forekommer også i farger som gul, oransje, lilla og grønn.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Siste
  • >>

Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å øke forbruket av frisk frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.

Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer eller hvor varene er produsert. Dog ønsker vi å fremheve fordelene ved produksjon av frukt og grønnsaker i Norge. Vår hovedstrategi er å stimulere til økt forbruk av frisk frukt, bær, grønnsaker og poteter ved hjelp av langsiktig holdningspåvirkning.

Matglede, sammen med helse og ernæring står sentralt i vårt budskap. Det er en stor utfordring å få fortalt at et høyt daglig forbruk av frukt og grønnsaker er avgjørende for et sunt levesett. Norske forbrukere i alle aldre er vår viktigste målgruppe.