Vurder å la bilen stå når det er underkjølt regn

Underkjølt regn gir ekstremt vanskelige kjøreforhold. Veien blir som en skøytebane. - Hvis du sklir og faller et par ganger på vei til bilen, er det et tegn på at du bør la bilen stå, sier Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

La bilen stå når både bil og vei er islagt. (Foto: Colourbox)

I dag har store deler av Sør- og Østlandet hatt underkjølt regn. Meterologene har varslet at det vil være underkjølt regn de nærmeste dagene også. Regn som fryser på bakken gir såpeglatte veier og kan også være vanskelig å oppdage før det er for sent. Selv med gode vinterdekk, kan du miste kontrollen fullstendig på slikt føre. På is er piggdekk bedre enn piggfrie dekk.

- Men selv med pigger i dekkene er det fort gjort å skli når hele veibanen er islagt, mener Sødal.

Hvis man absolutt må ut å kjøre under så vanskelige forhold, er det noen tips som kan være nyttige å ha med seg. Det aller viktigste er selvsagt å avpasse farten. I tillegg er det lurt å rense dekkene.

- Vi kjører stort sett på saltede veier. Da blir dekkene skitne og får dårligere friksjon. Sprayer man på dekkrens, blir veigrepet bedre, rådgir Nils Sødal.

La bilen stå når både bil og vei er islagt. (Foto: Colourbox)