Viser frem ny teknologi sammen

Innovasjon Norge og Norges forskningsråd presenterer 18 utvalgte norske teknologibedrifter på Innovation Park under årets Offshore Northern Seas (ONS) i Stavanger neste uke. ONS er en av de viktigste møteplassene for den internasjonale energibransjen.
18 bedrifter deltar sammen med Innovasjon Norge og Forskningsrådet på årets Innovation Park under ONS-messen i Stavanger. Bildet er fra Innovation Park i 2014. (Foto: ONS/Anne Lise Norheim)

Innovation Park er et utstillingsområde på ONS som fokuserer på nye teknologier og innovasjoner som kan løse utfordringer innenfor petroleumsbransjen. Totalt 18 bedrifter, hvor halvparten er støttet av Norges forskningsråd og den andre halvparten er støttet av Innovasjon Norge, skal presentere sine løsninger for internasjonale bransjeaktører under ONS. Felles for bedriftene som deltar er at de har vært gjennom en utvelgelsesprosess der kostnadsreduksjoner, standardiserte løsninger og teknologier med miljøgevinster er vektlagt.

Teknologioverføring
- Kompetansen, teknologien og det internasjonale nettverket som er bygget opp gjennom årtier med olje- og gassvirksomhet i Norge, er helt avgjørende for å drive fram teknologioverføring, skape nye arbeidsplasser og å sikre utvikling og innovasjon både i etablert og ny industri og næringsliv, sier Anita Krohn Traaseth, administrerende direktør i Innovasjon Norge. Traaseth er en av innlederne under temaet Lederskap i omstillingsprosesser på Center Court scenen på ONS, onsdag 31. august.

Forskning og utvikling
Arvid Hallén, administrerende direktør for Norges Forskningsråd, vil holde foredrag om hvorfor forskning og utvikling nå er viktigere en noensinne. Foredraget holdes på Center Court tirsdag 30. august.

- Petroleumsbransjen står overfor store utfordringer. Utslipp av klimagasser må reduseres og driften må bli mer kostnadseffektiv. Begge deler krever forskning og utvikling. Det er også avgjørende at ny teknologi som reduserer energiforbruk, får ned utslippene og reduserer kostnader tas i bruk rask, sier Hallén.

- Vi får svært mange søknader fra bedrifter som ønsker å utvikle ny teknologi og nye løsninger nå. Det viser at både vilje og evne til fornyelse er stor i bransjen, legger Hallén til.

Foredragene på Center Court er åpne for alle besøkende på ONS.

Programmet
Her er noen hovedpunkter i programmet på Innovation Park.

• Mandag 29. august kl. 13.00: Statssekretær Dilek Ayhan i Nærings- og fiskeridepartementet besøker Innovation Park
  • Tirsdag 30. august: Statssekretærene Ingvild Smines Tybring Gjedde og Kjell-Børge Freiberg i Olje-og energidepartementet besøker Innovation Park
  • Tirsdag 30. august: Arvid Hallén, leder for Norges Forskningsråd besøker Innovation Park og Clean Energy Park
  • Tirsdag 30. august kl 16.30: Why research and development is more important than ever, foredrag ved Arvid Hallén, leder for Norges Forskningsråd, ONS Center Court
  • Onsdag 31. august kl 14.00: Anita Krohn Traaseth, administrerende direktør i Innovasjon Norge besøker Innovation Park
  • Onsdag 31. august kl 15.20: Leadership in times of change, foredrag ved Anita Krohn Traaseth, administrerende direktør i Innovasjon Norge ONS Center Court

Mer informasjon finner du i arrangementbeskrivelsen.

Her er bedriftene som deltar på årets Innovation Park under ONS i Stavanger:

Ace Oil Tools

Subsea Chokes International

4Subsea

C6 Technologies

Astralution

XSENS

Cybernetic Drilling Technologies

Vision IO

Energy Dynamics

GOE-ip

Interwell P&A