Virke-bedrifter rammet av streik fra Norsk filmforbund

Meklingen mellom Virke og Norsk filmforbund (NFF) førte ikke fram på TV-dramaområdet. Dette innebærer at 12 av Norsk filmforbunds medlemmer innen TV-drama er i streik fra lørdag ettermiddag.

– Det er veldig synd at NFF velger å kaste TV-dramabransjen ut i streik, både for publikum, TV-arbeidere og produsenter. Virkes utgangspunkt har hele tiden vært å sikre en lønnsvekst på linje med hva andre yrkesgrupper har fått i årets oppgjør. Virke var forhandlingsvillige for å etablere konstruktive løsninger. Vi må ha en bærekraftig lønnsutvikling og forutsigbare tariffavtaler for å sikre fremtiden for den voksende TV-industrien vi har i Norge, sier Trond Teisberg, forhandlingsleder i Virke.

Partene meklet om to ulike overenskomster, TV-drama og TV-underholdning og ble enige på TV-underholdningsområdet som ikke blir rammet av streiken.

Vil ramme de små

– Det var umulig for Virke å innfri kravet om etablering av et minstelønnssystem med lønnssatser høyere enn det som er dagens reelle lønnsnivå. Dette ville ført til en uakseptabelt høy kostnadsvekst som følge av årets lønnsoppgjør. I tillegg vil det ramme særlig de små og uavhengige produksjonsselskapene hardt, sier Teisberg.

Virke konstaterer at streiken innenfor TV-dramabransjen er et faktum fra lørdag kl. 13.15 arbeidstakere ved bedrifter er nå i streik.

Virke er den ledende hovedorganisasjonen for tjenestenæringene i Norge, og representerer over 21 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet.