Posten Norge

Vinneren blant reklamekanalene

Del
Reklamen i postkassen er populær blant mottakere – og avgjørende for bedrifter. Europris gir kundeavisene æren for fjorårets vekst.

– Vi er helt avhengig av å kjøre hyppige, omfattende kampanjer med kundeaviser til alle husstander en gang i uken. Uten kundeavisen ville vi ha tapt i konkurransen med andre aktører, fastslår Kathrine Hoff, markedssjef for tradisjonelle medier i Europris.

Kundeavisene treffer best

Europris’ kampanjeaviser går hver uke ut til rundt 1,2 millioner husstander. Butikkjeden er ikke i tvil om at det var postkassene som sørget for at de økte omsetningen med 13 prosent i 2016. Kjeden har i dag 240 utsalg, og i løpet av 2017 blir det åpnet 11 nye.

– Vi har et helt spekter av kundekategorier. Felles for alle er at de er på skattejakt og leter etter gode tilbud og kjøp. Kundene treffer vi best gjennom kundeavisene. Det er basis for alt annet markedsarbeid vi gjør – alt vi gjør i butikkene, i radio og på TV, sier markedssjefen.

Tester effekten

Effektmålinger er avgjørende for at Europris’ markedskommunikasjon skal være salgsutløsende. Siden 2008 har Bring utført effektmålinger flere ganger i året for dem, i tillegg til at Europris gjør egne målinger.

– Vi måler spesielt førsteside-effekten, hvem som leser, hvor mye vedkommende leser og hvor lenge de beholder avisen, forteller Hoff.

Testene viser at avisen i forbindelse med kampanjetilbudene ligger i husstanden i minst tre dager. Budskapene og tilbudene treffer stort sett bra – og ordet «kupp» har stor effekt.

– Torsdagskuppet i kundeavisen som går ut mandagen, fører til godt salg på torsdagene. Forsiden er veldig viktig.

Positive til papir

Brings undersøkelser viser at folk i alle aldre har en mer positiv holdning til reklame på papir enn både TV og digitale medier. Hele 79 prosent av befolkningen kikker i postkassen sin daglig, og postkassen er den kanalen flest foretrekker å motta reklamen i.

– Vi hører stadig at folk ikke gidder lese reklamen som kommer i postkassen. Men våre målinger viser at 92 prosent ser og vurderer reklamen – og sorterer ut det som er interessant. 63 prosent svarer at de bruker mer tid på reklame som mottas i postkassen, enn det de får av reklame via e-post, sier kundeansvarlig i Bring, Runa Søstrand.

Selv om rundt 50 prosent av alle husstander har reservert seg mot reklame i postkassen, opplever annonsørene at de får god respons på kampanjene sine.

– Vi har nye, effektive verktøy for å treffe målgruppene. Vi kan plotte inn kundene rundt butikken, basert på kjøpekraft og handlehistorikk. Vi kan sortere ut alle huseiere med hage og med behov av hagemøbler osv. Det gjør at vi kan arbeide mye smartere. Vi vet at postkassen leverer, sier Søstrand.

Fakta om postkassen:

  1. 8 av 10 åpner postkassen hver dag.
  2. 9 av 10 sorterer og vurderer innholdet.
  3. Reklame i postkassen er kanalen som oppleves som mest informativ og troverdig, og minst irriterende.
  4. DM leses i alle aldersgrupper og alle inntektsgrupper.
  5. Reklame i postkassen skaper trafikk og salg.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om Posten Norge

Posten Norge
Posten Norge
Biskop Gunnerusgate 14
0185 Oslo

22 03 00 00http://www.postennorge.no

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye