Vinneren blant reklamekanalene
– Vi er helt avhengig av å kjøre hyppige, omfattende kampanjer med kundeaviser til alle husstander en gang i uken. Uten kundeavisen ville vi ha tapt i konkurransen med andre aktører, fastslår Kathrine Hoff, markedssjef for tradisjonelle medier i Europris.
Kundeavisene treffer best
Europris’ kampanjeaviser går hver uke ut til rundt 1,2 millioner husstander. Butikkjeden er ikke i tvil om at det var postkassene som sørget for at de økte omsetningen med 13 prosent i 2016. Kjeden har i dag 240 utsalg, og i løpet av 2017 blir det åpnet 11 nye.
– Vi har et helt spekter av kundekategorier. Felles for alle er at de er på skattejakt og leter etter gode tilbud og kjøp. Kundene treffer vi best gjennom kundeavisene. Det er basis for alt annet markedsarbeid vi gjør – alt vi gjør i butikkene, i radio og på TV, sier markedssjefen.
Tester effekten
Effektmålinger er avgjørende for at Europris’ markedskommunikasjon skal være salgsutløsende. Siden 2008 har Bring utført effektmålinger flere ganger i året for dem, i tillegg til at Europris gjør egne målinger.
– Vi måler spesielt førsteside-effekten, hvem som leser, hvor mye vedkommende leser og hvor lenge de beholder avisen, forteller Hoff.
Testene viser at avisen i forbindelse med kampanjetilbudene ligger i husstanden i minst tre dager. Budskapene og tilbudene treffer stort sett bra – og ordet «kupp» har stor effekt.
– Torsdagskuppet i kundeavisen som går ut mandagen, fører til godt salg på torsdagene. Forsiden er veldig viktig.
Positive til papir
Brings undersøkelser viser at folk i alle aldre har en mer positiv holdning til reklame på papir enn både TV og digitale medier. Hele 79 prosent av befolkningen kikker i postkassen sin daglig, og postkassen er den kanalen flest foretrekker å motta reklamen i.
– Vi hører stadig at folk ikke gidder lese reklamen som kommer i postkassen. Men våre målinger viser at 92 prosent ser og vurderer reklamen – og sorterer ut det som er interessant. 63 prosent svarer at de bruker mer tid på reklame som mottas i postkassen, enn det de får av reklame via e-post, sier kundeansvarlig i Bring, Runa Søstrand.
Selv om rundt 50 prosent av alle husstander har reservert seg mot reklame i postkassen, opplever annonsørene at de får god respons på kampanjene sine.
– Vi har nye, effektive verktøy for å treffe målgruppene. Vi kan plotte inn kundene rundt butikken, basert på kjøpekraft og handlehistorikk. Vi kan sortere ut alle huseiere med hage og med behov av hagemøbler osv. Det gjør at vi kan arbeide mye smartere. Vi vet at postkassen leverer, sier Søstrand.
Fakta om postkassen:
- 8 av 10 åpner postkassen hver dag.
- 9 av 10 sorterer og vurderer innholdet.
- Reklame i postkassen er kanalen som oppleves som mest informativ og troverdig, og minst irriterende.
- DM leses i alle aldersgrupper og alle inntektsgrupper.
- Reklame i postkassen skaper trafikk og salg.
Nøkkelord
Kontakter
John Eckhoffpressesjef
Tel:+47 913 97 071john.eckhoff@posten.noBilder
Om Posten Norge
Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.
Følg pressemeldinger fra Posten Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Posten Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Posten Norge
Grønt og blått frimerke markerer Oslo som europeisk miljøhovedstad26.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Blå fjord, grønn skog – og den europeiske miljøhovedstaden i midten.
Juleposten kom fram24.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Fra Postens terminaler over hele landet meldes det om rekordmange pakker i desember – og rent bord julaften.
Denne helgen MÅ du huske to ting15.12.2018 12:41:01 CET | Pressemelding
Fristen for å sende post som skal rekke frem til jul er i morgen, søndag. Og så må du hente pakkene dine så fort som mulig.
Mye julepost med digitale frimerker15.12.2018 08:45:00 CET | Pressemelding
For første gang kan juleposten sendes med digitale frimerker. Bare den siste uken er det skrevet hele 50.000 koder.
Posten vurderer ytterligere sentralisering13.12.2018 14:34:13 CET | Pressemelding
Fallet i brevvolumene skjer raskere enn noensinne, og Posten varsler ytterligere tiltak for å møte de økonomiske konsekvensene av dette.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom