Vil donere 6000 solcellelys til utdanning

Ved å slukke lys under årets Earth Hour, kan du bidra til at barn i lokalsamfunn uten strøm får leselys til leksene sine.

Solcellelys til skolearbeid i Uganda. Foto Daglig leder Care4 starving children i Uganda

– Hvert lys folk forteller oss at de har slukket under årets Earth Hour bidrar til å gi lys til de som trenger det. Målet er at vi kan donere 6000 solcellelys, sier Hanne Iversen Rye, leder for bærekraft i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Det er WWF, Verdens naturfond, som står bak Earth Hour, som i år markeres lørdag 30. mars mellom klokken 20:30 og 21:30.

– Fremtind sitt initiativ bidrar til at nordmenn, ved å slukke lyset, kan tenne et lys for noen som trenger det. Vi håper flest mulig vil være med på dette, sier generalsekretær i WWF Verdens naturfond, Bård Vegar Solhjell.

Ved å registrere telefonnummeret ditt på slukklyset.no før lørdag, vil du motta en påminnelse på SMS om å slukke lyset. Fra lørdag kan du på samme side klikke for at du har slukket lyset.

Gir mer tid til lekser og økt levestandard

Lysene Fremtind donerer skal gå til leksehjelp og til utdanning. FNs bærekraftsmål nummer fire, God utdanning, slår fast at det å sikre inkluderende, rettferdig og god utdanning er ett av de viktigste tiltakene for en bedre verden.

– Vi vet at dette ikke redder verden alene, men vi vil bruke Earth Hour til noe positivt. Disse solcellelysene donerer vi til familier og skoler i lokalsamfunn hvor tilgang på strøm ikke er en selvfølge, sier Iversen Rye.

For å sørge for at lysene blir levert der det er behov, samarbeider Fremtind med den norske bistandsorganisasjonen Care4 Starving Children.

Solcellelysene, fra Solar Aid, er en rimelig lyskilde som ikke bare gir barna flere tilgjengelige timer til skolearbeid, men også et løft i den generelle levestandarden for familiene.

– Earth Hour er et viktig arrangement. Ikke først og fremst fordi vi sparer strøm, men fordi vi viser at vi står sammen for å løse klima- og miljøproblemene. Når millioner av mennesker slukker lyset i en time for jordkloden, sender det et tydelig signal om at vi er nødt til å ta vare på jorden vår og livet som lever der, sier Solhjell.

Ressursoptimalisering

Det er flere grunner til at Fremtind vil være med på markeringen.

– Klimaendringer er kanskje vår tids største utfordring og vi ønsker å rette oppmerksomhet mot dette og bidra til endring, sier Iversen Rye.

– Vi er opptatt av ressursoptimalisering. Å slukke lyset under Earth Hour bidrar til å sette fokus på det du ikke trenger. Ved å skru av lyset i en time skaper vi en bevisstgjøring rundt både klimautfordringer og ressursbesparelse.

Her kan du fortelle at du har slukket lyset

Solcellelys
Hanne Iversen Rye, leder Bærekraft i Fremtind Forsikring
Bård Vegar Solhjell, generalsekretær i WWF Verdens naturfond
Solcellelys til skolearbeid. Foto Daglig leder Care4 starving children i Uganda
Solcellelys hos familie i Uganda. Foto Daglig leder Care4 starving children i Uganda.
Solcellelys