Viktor Wilhelmsen ute med sitt første album på norsk

Foto: Magnus Ressem

Viktor Wilhelmsen ga ut debut-EPen «Miles To Go Before I Sleep» i 2014 og hans første fullengder «Riddles and Rhymes» i 2015. Etter to utgivelser på engelsk er Finnmarkingen nå klar med sitt første album på norsk, kalt «Stjolne mea». Hør albumet her!

Viktor Wilhelmsen er ikke bare en kløpper på gitar, han er også en svært dyktig låtskriver og vokalist. I dag er han ute med syv nye låter som reflekterer hans forhold til naturen - og da spesielt havet - og hans jordnære oppvekst i en liten bygd i Finnmark. For de av oss som ikke er oppvokst i en fiskerfamilie, er nok en forklaring på hva «stjolne mea» betyr ganske nødvendig.

«Personlig mener jeg det er mange paralleller mellom fisker- og musiker-livsstilen, selv om de på overflaten er veldig forskjellige. 'Mea' betyr siktepunkt eller koordinater i naturen hvor man finner fiskeplasser. Det er rett og slett den gamle måten å orientere seg på havet på. Fiskere hadde bøker, kalt 'medbøker' hvor de skrev ned disse punktene. 'Mean' kunne være svært hemmelige, og noen gikk også i arv. Enkelte gikk så langt som å sy medboka inn i likskjorta. Ordtaket 'stjolne mea' er et bilde jeg syns er ganske beskrivende. Man klarer kanskje å stjele mean, men man må fortsatt fiske fisken selv - på lik linje som man kan stjele mye fra andre låtskrivere, så må man skrive låtene selv» forklarer Viktor.

Med seg på albumet «Stjolne mea» som slippes i dag, har han Mattis Kleppen på bass, Kenneth Kapstad på trommer og Bjørn Ola Ramfjord Johansen på orgel.

I kveld er det duket for dobbel releasekonsert for Viktor Wilhelmsen og daelen på Krøsset i Oslo. Mer info om dette finner du her!

Albumcover. Foto: Magnus Ressem

Vi representerer CC Cowboys, Casa Murilo, deLillos, Munroe/Knutsen, Pine Lake, Janelle Kroll, The Dogs, Inge Bremnes, Frøder, Magnus Berg, Raga Rockers, daelen, Jess Morgan, Viktor Wilhelmsen, LILA, Zuma, The Modern Times, Michael Krohn, Undr, Natasja Holmboe, Waaktaar & Zoe, Marcus Dale, Tommy Tokyo og Knut Anders Sørum.

Tropiske melodier fra Edeema20.10.2017 09:00Pressemelding

Høsten og kulden har kommet for alvor, og da er det godt at Edeema har kommet opp med noen varme melodier. Hør deres nyeste singel «Oh No» her! Produsentduoen Edeema består av Edwin van det Klift fra Oslo og Christopher Karlsen fra Hamar. Sammen har de laget musikk i mange år. De står bak flere høyt streamede remixer av blant annet Sophie Elises «Love Like That», Dagnys «Backbeat» og Lauren Aquilina sin «Echoes», men duoen har også gitt ut flere egne låter som «Fata Morgana», «This Is My Day» og deres seneste «Paradise».  Edeemas ønske er å spre varme melodier og oppløftende rytmer ut til folket - noe de virkelig klarer med sine nyeste singel «Oh No».

Kritikerroste Jess Morgan er ute med ny låt20.10.2017 07:30Pressemelding

For ca. et års tid siden slapp det britiske folk-talentet Jess Morgan albumet «Edison Gloriette», en nydelig plate som hun spilte inn i en liten hytte i Bergen sammen med HP Gundersen og Daniel Birkeland. Jess er en utmerket historieforteller, og byr på musikk med både hjerte, sjel, lidenskap og velbehag.  De siste årene har hun sementert sin plass på den voksende folk/americana-scenen i Storbritannia og Europa. Musikken hennes har dratt til seg oppmerksomhet fra BBC Radio 2, BBC 6 Music, Uncut, The Telegraph, The Guardian, R2 og Folk Rock UK - for å nevne noen. «Come To The Opera With Me, Loretta» følger opp suksessen med hennes forrige singel «In Brooklyn». Hør den her!

"Det magiske ordet unnskyld" signert CC Cowboys13.10.2017 08:30Pressemelding

I dag er CC Cowboys ute med en ny låt. Hør «Det magiske ordet unnskyld» her! Bandet har nettopp lagt bak seg en av sine beste vår/sommer-turnéer noensinne, med utsolgte hus over hele landet. I dag, samme dag som de slipper sin nye singel, kickstarter de høstturnéen i Bergen. Denne gjengen ligger ikke på latsida for å si det mildt. Høsten 2017 kan du se CC Cowboys live på følgende steder:  13. oktober - Bergen, USF Verftet (Utsolgt)14. oktober - Stavanger Konserthus20. oktober - Stokmarknes, Hurtigrutens hus21. oktober - Tromsø, Driv 27. oktober - Drammen, Union Scene (Utsolgt)28. oktober - Oslo, Rockefeller (Utsolgt)3. november - Skien, Parkbiografen 4. november - Halden, Brygga Kultursal 10. november - Trondheim, Byscenen (Utsolgt)11. november - Trondheim, Byscenen (Utsolgt)  Bandets ellevte studioalbum kan ventes til våren 2018.  Følg CC Cowboys på Facebook, Instagram og Spotify for oppdateringer.

Ny singel ute fra Gåte13.10.2017 07:00Pressemelding

Forrige fredag ga Gåte ut sin første singel på 12 år - «Stolt Solvår» - til glimrende anmeldelser. I dag gir de ut den andre singelen fra den kommende EP-en Attersyn, låta «Rideboll og Gullborg».  Gåte har en solid forankring i folkemusikken, og det er derfor naturlig for bandet å fortsette å bygge musikken rundt gammelt tradisjonsmateriale, samtidig som de blander inn noe helt nytt. Deres nyeste singel er basert på en middelalderballade. Hør «Rideboll og Gullborg» her! 3. november slippes EP-en Attersyn.  De heldige som rakk å skaffe seg billett i tide, kan se Gåte live på Rockefeller 16. feb, Byscenen 10. feb og USF Verftet 08. feb (fremdeles litt billetter igjen).  Følg Gåte på Facebook, Instagram og Spotify for oppdateringer.

The Dogs slipper album 1. nyttårsdag og annonserer over 20 konsertdatoer9.10.2017 09:00Pressemelding

Med årlig albumslipp og non-stop turnering har The Dogs sakte men sikkert jobbet seg opp til å bli et av navnene i tetsjiktet av norsk rock som man alltid kan stole på. I 2018 håper de å ta det hele et steg videre. «Vi er jo på det pussige stedet nå, at det føles som vi må velge. Bandet har vokst seg så stort at det begynner å bli vanskelig med disse dagjobbene. Vi spiller jo så mye vi kan, takker ja til alt som kommer vår vei. Samme med albumene. Vi vil jo at skivene skal bli bedre og bedre, og da må det settes av tid. Taperen da blir jo dagjobben, den som faktisk betaler husleie. Så hva gjør vi? Jeg har drømt om dette siden jeg var 16. Nå er jeg 47. Er ikke så mye annet å gjøre da enn å nedprioritere absolutt alt annet. Det har vi gjort óg. Alle mann. Vi skyver all «normalitet» til side og dytter alt vi har inn i Dogs 2018» forteller Kristopher Schau. Deres sjette album «The Grief Manual» ble innspilt i Nabolaget Studio gjennom to hektiske uker i september, og som alltid ble mestepar

Lila er ute med «Addicted»6.10.2017 09:00Pressemelding

Litt av hvert har hendt for Lila siden hun som 11-åring ble oppdaget av Ellen DeGeneres. Selv om hun bare har rukket å fylle 15 år, har hun fått en enorm oppmerksomhet for sine to singler «Don't Let Go» og «Tell You» - som til sammen har streamet langt over 6 millioner ganger på Spotify. Låtene har blitt plukket opp av NRJ og NRK MP3 her hjemme i Norge, og Lila har blitt belønnet med mange fine lovord fra utlandet. Denne 15-åringen ligger ikke på latsida for å si det sånn, for nå er det fremadstormende talentet klar med sin nye singel «Addicted». "Dette er den første låta som jeg har skrevet store deler av selv, så det er klart at denne betyr mye for meg. Addicted handler om når man er i et forhold hvor den ene parten er såpass avhengig av den andre at man finner seg i alt for mye fordi følelsene tar overhånd. En venninne av meg gikk gjennom nettopp dette, og det ga meg inspirasjon til å skrive denne låta" sier Lila. «Addicted» er produsert av svenske K-One. Hør Addicted her! Følg Lil