Viktor Wilhelmsen er ute med nytt album

Nå kan du endelig høre ni ferske og fantastiske nye låter fra Viktor Wilhelmsen! Foto: Inga Govasli Nilsen

Viktor Wilhelmsen er klar med sitt andre album på norsk. Knip igjen øyan inneholder ni sterke låter om tingenes tilstand.

– Det å lukke øynene for å beskytte seg selv er en evne vi raskt utvikler som barn. Om vi ser noe skummelt kan vi bare lukke øynene, så forsvinner det kanskje av seg selv. Senere i livet lærer vi å ignorere ting som vi burde gjøre noe med, men som virker håpløst. Jo skumlere noe er, jo hardere kniper vi øynene igjen.

Stjolne mea fra 2017 gikk Viktor inn i sin egen dialekt og hentet fram vakre, mørke sanger, hvor musikken befant seg i et skjæringspunkt mellom Finnmark, Vest-Afrika og Amerika. Knip igjen øyan fortsetter der Stjolne mea slapp. Låtene utforsker de samme tekstlige temaene og musikalske byggesteinene, men tar det ett steg videre.

– Jeg prøver å ikke tenke for mye når jeg skriver sanger; det får bli som det blir. Men i ettertid ser jeg ofte at låtene reflekterer den jeg var og det jeg visste da de ble til, på godt og vondt. Mange av låtene på Knip igjen øyan fortelles av en person som gradvis blir bevisst den situasjonen han befinner seg i, men som føler seg handlingslammet.

Hør Knip øyan igjen her!

Alle låtene ble til i løpet av fire intense dager. Opprinnelig booket Viktor tid i et studio, men han slet med å finne roen til å skrive låter. Da løste han det på et annet vis.

– Jeg dro istedet på hytta, og det endte opp med at jeg klarte å skrive alt sammen.

Knip igjen øyan har Viktor Wilhelmsen med seg et knippe eminente musikere; Mattis Kleppen på bass, Kenneth Kapstad på trommer og Bjørn Ola Ramfjord Johansen på orgel.

Foto: Inga Govasli Nilsen
Foto: Inga Govasli Nilsen
Artwork for Knip igjen øyan

Vi representerer Gåte, Oslo Ess, deLillos, CC Cowboys, The Dogs, Savoy, Anja Garbarek, Ida Jenshus, Inge Bremnes, Knut Anders Sørum, Anna Kajander, Temporary, Raga Rockers, Michael Krohn, Lila, Falkevik, Viktor Wilhelmsen, Tommy Tokyo, Jess Morgan, Munroe / Knutsen, Waaktaar & Zoe, The Sleepends, Beckstrøm Kvartett, duve, Ingrid Lovise, Påls butikk, Trang Fødsel, Samuelsen, Zuma, Edeema, Pine Lake, Orbo, daelen, The Contenders, Norwegian Thunderboys og 4ETG.

Mr. E & Me er ute med «Wet Socks»!5.7.2019 10:57:36 CESTPressemelding

I dag er Mr. E & Me tilbake med sin andre singel fra den kommende plata New Orchestral Hits 4 Kids! "Wet Socks is a super catchy homage to Ennio Morricone’s spaghetti western scores. Foolishly trying to create a giant wave in a puddle, the character winds up with wet socks…" Hva skjer når du forsøker å lage en kjempebølge i en søledam, på vei til skolen? Riktig! Du får våte sokker. Den kritikerroste låtskriveren Martin Hagfors, og Erik Johannessen - best kjent som medlem av Jaga Jazzist - er duoen bak Meg og kammeraten min, som er kjent for små og store over hele landet. Nå gir de ut barneplate på engelsk, og for første gang eksporteres norsk barnemusikk ut i verden! Den nydelige førstesingelen «Long Long» med Mari Boine, følges opp med superfengende «Wet Socks» fra det kommende albumet New Orchestral Hits 4 Kids. «Wet Socks» er en glad homage til Ennio Morricone - kongen av spagettiwestern-musikk - og galopperer inn i barnemusikkhistorien som en ny klassiker til glede for unge og gaml

Ida Jenshus slipper «Over Before It Started»21.6.2019 10:12:29 CESTPressemelding

I dag er Ida Jenshus tilbake med det fjerde kuttet fra sitt kommende sjettealbum From This Day On. Etter å ha nytt ulike spekter av Jenshus sin nye stil, med låter som «Love You A Little Less», «Heartland» og «That Morning», senker hun tempoet og leverer et ømt og kjærlig verk med «Over Before It Started». – Denne låta ble skrevet da jeg var hjemme hos mamma på Inderøy. Jeg ville skrive mesteparten av der før jeg gikk i studio med Alexander Pettersen for å ferdigstille den, forteller hun. Hør «Over Before It Started» her! Jenshus var nemlig bare 17 år da hun valgte å ikke fullføre videregående skolegang for å følge musikkdrømmen. Ifølge henne handler denne sangen om at det er en livsstil man har valgt som kan være vanskelig å kombinere med å pleie andre forhold og tiden ofte ikke strekker til. Om at man trenger og vil være sammen med noen, men har vanskelig for å forandre seg. «I was seventeen when life got real. I saw everything a kid shouldn’t see», synger hun, og 11 år etter platede

Anja Garbarek er nominert til EDVARD-prisen!20.6.2019 12:24:32 CESTPressemelding

Vi gratulerer Anja Garbarek med nominasjon for fjorårets kritikerroste album The Road Is Just a Surface. TONO har i dag annonsert de nominerte til EDVARD-prisen, og i kategorien «Åpen klasse» er Anja Garbarek sitt første album på 13 år blant de nominerte! The Road Is Just a Surface ble sluppet i august i fjor. Aftenposten kalte det «et nydelig comeback», og VG omtalte albumet som «Merkelig. Knirkete. Uforståelig. På alle de beste måtene». Av dem, samt flere, ble hun belønnet med terningkast fem. Albumet ble sluppet i to utgaver - én rød og én gul. Gjennopplev dem her!

deLillos er ute med ny singel og begrenset vinyl14.6.2019 08:45:00 CESTPressemelding

«Se på et tre» er den siste låten som utgjør den doble vinylsingelen med samme navn, og som slippes i begrenset opplag på Drabant Music i dag! – En vanskelig øvelse for de fleste er å ikke leve i fortiden eller fremtiden. Enten det dreier seg for eksempel om å angre, glede eller grue seg, så er det ofte selve øyeblikket man er i som taper oppmerksomheten. Dette er jo dumt siden det er akkurat nå, i hvert sekund, at vi lever, sier Lars Lillo-Stenberg om den nye singelen «Se på et tre». – Å se på et vakkert tre er nok til å skape noe som er i retning av lykke, hvis man åpner opp for sansene. Hva som kommer først av lykken eller oppmerksomheten på et tre, er riktignok ikke så lett å vite. Singelen følger P1-spillelistede «Plage» og «Bare gråte», samt «Rulle», som alle er med på den doble vinylsingelen. Den er kun trykket opp i 300 eksemplarer på sort vinyl, så her gjelder det å ikke sove i timen! Hør «Se på et tre» her, og bestill vinylen her! I løpet av sin snart 35 år lange karriere har

Påls butikk slipper ny singel7.6.2019 10:10:20 CESTPressemelding

I dag slipper Påls butikk singelen «Postei» hos Drabant Music; en punka rockelåt som retter sparket i retning av lavmål i politikken. – Når folk ikke forventer det beste, men det verste av politikere, da er det grunn til å rope varsku, sier gitarist Pål Price om den nye singelen. – Politikere er jo folk vi skal se opp til – representanter av og for folket. Nettopp derfor bør de gå foran som gode eksempler. Men det som skjer er at rammene for retorisk og praktisk anstendighet tøyes lengre og lengre. Hør «Postei» her! «Postei» er tredje låt ut fra det kommende albumet som slippes i september. Et album som utforsker nettopp samfunnstrekk under press, og som blir den fjerde utgivelsen fra Påls butikk siden opprettelsen i 2015. Påls butikk forsøker å stå midt i rocken. Soundet som plateanmeldere har betegnet som særegent for bandet skapes av at de bruker en rekke av rockens sjangerelementer for å få frem budskapet sitt. Uttrykket blir en form for eklektisk rock. «Postei» er produsert, mikse

Tommy Tokyo slipper «The Extra Mile»31.5.2019 10:15:53 CESTPressemelding

Tommy Tokyo følger opp fantastiske «Gloomsville» med den andre singelen fra sitt kommende album. Hør «The Extra Mile» her! I midten av april returnerte Tommy Tokyo, da han annonserte sitt nye album The Remaining Days of Life og samtidig slapp den første singelen fra plata, «Gloomsville». Albumet slippes denne høsten, men allerede nå kan du nyte noen nye velskapte minutter fra den, i form av andresingelen «The Extra Mile». Der «Gloomsville» var en langt mer dempet og delikat affære, er denne låta musikalsk en langt mer poppete, upbeat og lystig sak. Det reflekteres også i teksten, der Tokyo blant annet lirer av seg «Do you want a cup coffee? We’ll have it in the park. I’ve said this many times before; you are my light in the dark». Bakgrunnen for det er enkel: – Dette er rett og slett en reinspikka og positiv kjærlighetslåt, sier Tommy Tokyo selv.