VirkeVirke

Viktig sommerhandel for turistkommuner i Møre og Romsdal

Sommersesongen er en svært viktig tid for norsk handelsnæring. I Møre og Romsdal ble det i fjor handlet for vel fire milliarder kroner (eks mva) i juli og august.

Butikkene i Møre og Romsdal fikk i fjor 17,3 prosent av omsetningen sin i juli og august, viser tall fra Hovedorganisasjonen Virke. Det er omtrent som på landsbasis.

Store variasjoner mellom kommunene

– Likevel er det store lokale forskjeller innad i fylket, forteller Bror William Stende, direktør for Faghandel i Virke.

– I typiske hytte- og turistkommuner er sommeren enormt viktig for årsomsetningen, fordi det kommer tilreisende som vil handle inn både mat og andre varer. Kommunene Stranda og Norddal er de fremste eksemplene, her kom henholdsvis 25,8 og 22,9 prosent av omsetningen i juli og august i fjor, slår Stende fast. I Aure og Halsen stod sommerhandelen for 21,2 prosent. Også i Tingvoll, Smøla, Rauma og Stordal utgjorde sommerhandelen mer enn en femtedel av årsomsetningen.

Feriefolket viktig for distriktsbutikkene

Turister og hyttefolk er viktig for omsetningen for flere kommuner og butikker. Særlig for de minste lokale butikkene i utkant-Norge, kan en vellykket sommeromsetning være avgjørende for å skape lønnsom drift.

– I typiske hytte- og turistkommuner er sommeren enormt viktig for årsomsetningen, fordi det kommer tilreisende som vil handle inn både mat og andre varer, sier direktør for Virke Dagligvare, Ingvill Størksen.

– I små lokalsamfunn, kan dagligvarebutikken være helt avhengig av sommeromsetningen for å klare å holde åpent resten av året, og dermed være med å sikre lokalsamfunnet, avslutter Størksen.

Tallene er utarbeidet av Kvarud analyse, på vegne av Hovedorganisasjonen Virke.