Viktig seier for funksjonshemmede i budsjettforliket

3.12.2016 19:15 | Norges Blindeforbund

Norges Blindeforbund jubler over at KrF sikrer at det i statsbudsjettet settes av 22,6 mill kr ekstra til den nasjonale satsingen på transporttjeneste for funksjonshemmede.

- Her vil vi gi stor honnør til KrF og de andre partiene som gjennom budsjettforliket vil gi dette viktige transporttilbudet blant andre til blinde og sterkt svaksynte i minst fire nye fylker. For mange vil dette bety muligheten til å leve et mye mer aktivt liv, sier generalsekretær i Norges Blindeforbund, Arnt Holte.

I dag har fire fylker en ordning gjennom statlig støtte. Dette er Møre og Romsdal, Nord-Trøndelag, Østfold og Aust-Agder. I følge opplegget i statsbudsjettet får brukerne 200 turer per år der de kan bruke drosje og selv betaler en egenandel. I Regjeringens budsjettforslag for 2017, ble det lagt inn 45,2 mill kr som skal sikre tilbudet i de fire fylkene. Gjennom budsjettforliket plusses det nå på med ytterligere 22,6 mill kr fra 1. juli 2017, noe som resulterer i en forventet bevilgning på minst 95 mill kr i 2018.

- Nå håper vi også fylker i Nord-Norge og på Vestlandet kommer med i ordningen. Så håper vi Stortinget kan vedta en opptrappingsplan så hele landet er med i den nasjonale ordningen senest i 2020, oppfordrer Arnt Holte.

Arnt Holte, generalsekretær Norges Blindeforbund, tlf. 901 90 732 Hans-Fredrik Grøvan, transportpolitisk talsperson i KrF, tlf. 900 50 918.