Vi opplever høy etterspørsel etter eneboliger og leiligheter med god standard i et høyt prissjikt, sier administrerende direktør, Vibecke Lyse Augdal.

Dette gjelder hovedsakelig i Oslo, Asker og Bærum. En av årsakene er at flere firmaer ønsker å huse sine ansatte i disse områdene.

Det kostet nå i snitt 9658,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en nedgang på 5,8% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,1%.

For en 2-roms kostet det i snitt 13.018,- kroner. Sammenlignet med forrige måned er snittleien tilsvarende lik. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 6,7%.

En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 15.930,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er snittleien tilsvarende lik. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,1%.

- Nå er markedet på topp og det er mange på visning. Vi opplever at det går raskt å leie ut og at vi oppnår gode leiepriser. De fleste som leter etter bolig nå, trenger bolig fra juli/august noe som indikerer at det lønner seg for leietakere å være tidlig ute slik at det ikke blir for stor kamp om utleieboligene i sommer når markedet er på topp. Vi opplever størst etterspørsel på 2-roms leiligheter, men det er også uvanlig stor etterspørsel etter store eneboliger og leiligheter med god standard og høyt prissjikt, sier daglig leder ved Utleiemegleren Majorstuen, Siri Anne Bernum Halck.

Bergen

For en 2-roms kostet det i snitt 11.161,- kroner. Dette er en oppgang på 8,1% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på 5,9%.

For en 3-roms kostet det i snitt 14.081,- kroner. Dette er en oppgang på 7,7% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 8,1%.

-Etterspørselen etter boliger vil øke i tiden frem mot sommeren. Mai måned har tatt seg ytterligere opp sammenlignet med april. Vi leide ut ca. 32 % flere boliger i mai sammenlignet med april måned.

Vi har hatt veldig mange henvendelser fra grupper av studenter, når vi har lagt ut leiligheter med mange soverom.

Dersom man vet at man trenger å leie bolig i Bergen fra i sommer eller tidlig i høst, bør man begynne å orientere seg i markedet. Det vil normalt være mange interessenter, høyere omsetningshastighet og også noe høyere leiepriser i høysesongen, sier daglig leder ved Utleiemegleren Bergen, Eirik Hove.

I Stavanger kostet en 2-roms i gjennomsnitt 11.114,- kroner, som er en oppgang på 6,9% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 14,5%.

For en 3-roms var snittleien 11.782,- kroner, dette er en nedgang på 4,9% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 7%.

-For enkeltmåneder kan vi oppleve kraftige svingninger med bakgrunn i hvilke boliger som er leid ut, og derfor er oppgangen på 2-roms vesentlig høyere sammenlignet med fjoråret. Antall ledige boliger på Finn.no for Stavanger teller nå 510 boliger som er en økning med 64 fra forrige måling. Trenden hittil i år sammenlignet med fjoråret viser en klar positiv trend. Generelt er det god pågang fra potensielle leietagere på de fleste objekter.Denne økningen er naturlig da vi nå går inn i høysesong for bytte av bolig, sier daglig leder ved Utleiemegleren Stavanger, Eirik Hauge.

I Trondheim kostet en 2-roms i gjennomsnitt 11.158,- kroner, som er en oppgang på 3,8% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 4,1%.

For en 3-roms var snittleien 13.941,- kroner, dette er en oppgang på 1,8% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 12,4%.

- Mai er en hektisk måned i Trondheim, og mange leietakere ønsker å avklare neste års semester. Vi oppnår gode priser der leieobjektet har høy standard, og ligger sentrumsnært. Det er mest interesse på boliger ledige fra 1.august, sier daglig leder ved Utleiemegleren Trondheim, Solveig Hjallen Moen.

I snitt kostet det 11.534,- kroner å leie en 2-roms leilighet på Romerike. Sammenlignet med forrige måned er dette en oppgang på 9,1%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 8%.

En 3-roms leilighet på Romerike kostet i snitt 13.009,- kroner. Sammenlignet med forrige måned er snittleien tilsvarende lik. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 4,1%.

- Leieprisene holder seg stabile på Romerike. Vi opplever at det er større interesse enn på lenge fra leietakere. Det er flere på visning og boligene blir leid ut raskere. Denne endringen merker vi særlig på Jessheim. Der blir boligene leid ut mye raskere enn tidligere i år, sier daglig leder ved Utleiemegleren Romerike, Karsten Olsen.

I Asker og Bærum kostet det i gjennomsnitt 11.033,- kroner for en 2-roms. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,2%.

En 3-roms leilighet kostet i snitt 14.491,- kroner. Sammenlignet med forrige måned er dette en oppgang på 1,9%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 5,5%.

- Som i fjor var mai en god måned for boligutleie i Asker og Bærum, og vi er nå inne i den absolutte toppsesongen for utleiemarkedet. Det har vært stor pågang av leietakere, og mange boliger har fått nye leietakere nå frem mot sommeren. Generelt opplever vi god respons på de fleste ledige boligene, og det går raskere å leie ut nå. Likevel opplever vi et prissensitivt marked, der boliger som prises for høyt fortsatt er vanskelig å få leid ut. Spesielt merker vi dette på sokkelleiligheter, da en del utleiere har litt for høye forventninger i forhold til hva markedet er villig til å betale. Da er det bedre å senke prisen noe, slik at ikke boligen blir stående tom unødvendig lenge.

God respons på annonserte boliger, kombinert med fortsatt god tilgang på boliger som skal leies ut, gjør at vi får et stabilt og velfungerende leiemarked frem mot sommeren, sier daglig leder ved Utleiemegleren Asker og Bærum, Tom-Anders Andersen.

Utleiemegleren er Norges største meglerforetak på utleie og forvaltning av boliger for private og bedrifter. Utleiemegleren har ca.12.000 boliger i sin portefølje. Selskapet ble startet i 1995 og har kontor i Bergen, Trondheim, Stavanger, Lillestrøm, Drammen, Lysaker, Moss, samt fem kontorer i Oslo. Utleiemegleren PRO er en egen avdeling som tilbyr tjenester til eiendomsbesittere som har flere enn 10 utleieboliger. For mer informasjon, se www.utleiemegleren.no

Utleiemegleren Østfold har hatt en god start siden de åpnet dørene i nyoppussede lokaler på Jeløya14.8.2019 08:00:00 CESTPressemelding

I april åpnet Utleiemegleren et nytt kontor i Moss, og det har vært en god start som har gått over all forventning. Utleiemegleren Østfold har allerede fått inn over 57 oppdrag og opplever stor pågang fra både investorer og de som bare har 1 bolig for utleie. - Det er en del nybygg prosjekter som nå ferdigstilles, blant annet på Glassverket og Støperiet. I tillegg til flere andre spennende prosjekter som har stått ferdig det siste året. Vi ser at mange av boligene er kjøpt av eiendomsinvestorer som har stor tro på Moss og Østfold, sier daglig leder ved Utleiemegleren Østfold, Helge Hanch-Hansen. Attraktivt område for investorer Området på Rosenvinge er under stor utvikling der prosjekter allerede er ferdigstilt. Ferd Eiendom ser for seg å bygge 800-900 boliger på Skanem-tomta. I tillegg ser også investorer på Tribunen prosjektet. Det skal også bygges veldig mye i Fredrikstad og det spekuleres i at det skal bygges 6773 nye boliger de neste 12 årene der. - Det er stor byggeaktivitet i Øs

Studentbyene bærer preg av høy aktivitet på leiemarkedet i juli, sier administrerende direktør, Vibecke Lyse Augdal.8.8.2019 08:00:00 CESTPressemelding