Vi må bruke mer kortreist stein til bygging av vei og bane
I Norge bygger vi mye vei, med mange og lange tunneler. Prosjektet Kortreist stein har funnet løsninger som gjør det enklere å bruke lokal stein i infrastrukturprosjekter. Økt bruk av lokale steinmasser vil redusere mengden stein som deponeres, og i tillegg redusere transport av nye masser til anleggsstedet. Slik sparer man både penger, miljø og ressurser.
Mye transport av stein er unødvendig
- Når vi ikke bruker steinen som tas ut til å bygge ny vei lokalt, får vi både over- og underskudd av stein. Det er lite bærekraftig, sier Torun Rise, leder for innovasjonsprosjektet .
Spesielt nær de store byene er det knapt med sand og grus, og resultatet er transport av materialer over lange avstander.
Nye løsninger gir mindre utslipp og høyere lønnsomhet
Partnerne i Kortreist stein har utviklet nye tekniske løsninger og verktøy, smarte forretningsmodeller og gode planprosesser. Gevinsten er mindre utslipp og økt konkurranseevne for industripartnerne. Prosjektet har hatt fokus på høyverdig bruk av lokale steinmasser, det vil si knuste produkter til vei- og jernbaneoppbygging, asfalt og betong.
Samarbeid mellom bransjen og forskningsmiljøene
Kortreist stein er et innovasjonsprosjekt gjennom Norges Forskningsråds BIA-program, og et samarbeid mellom bransjen og forskningsmiljøene.
Prosjekteier er Veidekke Entreprenør, og SINTEF har hatt prosjektledelsen.
Øvrige partnere har vært Veidekke Industri AS, Metso Norway AS, Multiconsult AS, Asplan Viak, Statens Vegvesen, Bane NOR, Hordaland Fylkeskommune, Bergen kommune, Norges Geologiske Undersøkelse (NGU) og NTNU.
Visste du at…
- Norges årlige forbruk av byggeråstoffer (pukk og grus) tilsvarer 13 tonn per innbygger?
- 50 % av alt byggeråstoff som produseres i Norge, benyttes i veianlegg?
- Norge bruker opp mot 50 tonn stein per meter vei i en to-felts-vei?
- Norge tar ut ca. syv millioner kubikkmeter tunnelmasser (ca. 19 millioner tonn) hvert år, som i hovedsak dumpes? Dette utgjør nær halvparten av Norges årlige byggeråstoffbehov?
- 20% av all lastebiltransport er transport av byggeråstoffer?
- Norge bruker mer energi på å transportere enn på å produsere byggeråstoffer?
Arbeidet i Kortreist stein er oppsummert i en sluttrapport.
Nøkkelord
Kontakter
Torun RiseSenior prosjektleder
Tel:995 99 775torun.rise@sintef.noIda RambækSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 99352912ida.rambak@sintef.noBilder
Lenker
Om SINTEF
SINTEF er et av Europas største forskningsinstitutt, med flerfaglig spisskompetanse innenfor teknologi, naturvitenskap og samfunnsvitenskap. SINTEF er en uavhengig stiftelse som siden 1950 har skapt innovasjon gjennom utviklings- og forskningsoppdrag for næringsliv og offentlig sektor i inn- og utland. SINTEF har 2200 medarbeidere fra 80 nasjoner og en årlig omsetning på over fire milliarder kroner.
Visjon: Teknologi for et bedre samfunn
www.sintef.no
Følg pressemeldinger fra SINTEF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SINTEF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra SINTEF
Høye investeringer i SINTEF i 2023, EU kompenserer for lave nasjonale utlysningsnivåer26.4.2024 12:37:06 CEST | Pressemelding
I en tid med stort behov for nye løsninger holder forskningsvirksomheten i SINTEF bare så vidt tritt med inflasjonen. SINTEF utførte forskning for 4,2 milliarder kroner i 2023, gjennom 6.371 prosjekter for 3.341 oppdragsgivere. Det ble investert 321 millioner kroner i laboratorier, vitenskapelig utstyr og forskningsbygg. Uttellingen i EUs programmer for forskning og innovasjon var svært god.
Hvordan kan vi redusere avfallsmengden i VVS-bransjen og tilrettelegge for mer ombruk?22.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nå skal snart brukte og returnerte plastrør trygt og enkelt kunne klargjøres for ombruk. Leverandører, rådgivere og rørleggere samarbeider med forskere om å utvikle vurderingsmetoder som gjør dette mulig.
Grønn skipsfart i sikte18.4.2024 09:33:11 CEST | Pressemelding
Å få fortgang i den grønne omstillingen av maritim sektor, redusere energiforbruket og erstatte fossile med fornybare drivstoff er ingen enkel oppgave. Nå skal et nytt forskningssenter FME MarTrans sette fart på utviklingen.
Nye anbefalinger for slake, luftede tretak med innvendig nedløp16.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemelding
En ny rapport fra SINTEF viser hvordan slake, luftede tretak med innvendig nedløp for takvannet kan utføres.
Nytt forskningssenter for en mer kostnadseffektiv og bærekraftig energiomstilling11.4.2024 15:51:07 CEST | Pressemelding
Energiminister Terje Aasland kunngjorde i dag etableringen av et nytt forskningssenter som skal se på hvordan man kan redusere både kostnader og naturpåvirkning i energiomstillingen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom