Vi handler dobbelt så mye lokalmat i jula

Ferske tall viser at forbrukere er spesielt opptatt av lokalmat når de handler til jul og nyttår. Da øker lokalmatandelen i dagligvarebutikkene med 100 prosent.

Inderøy Trøndelag Foto: Caroline Roka

Lokalmat er mat med en tydelig lokal opprinnelse og identitet, med en kvalitet som er over snittet i sin kategori. Slik beskriver fagansvarlig Eivind Haalien i NorgesGruppen produktene som går under merkelappen lokalmat.

Norsk spisefakta 2018 (Ipsos) med 4 000 respondenter viser at 44 prosent av oss er interessert i utvalgte norske spesialiteter. Interessen er særlig stor i høyinntektsgrupper. MENY, KIWI, SPAR og Joker merker den stadig økende etterspørselen for produkter med lokal opprinnelse.

Endrer oss i jula

Handlelappen forteller mye om kundene.
- Normalt ser vi at kundene våre enten er tradisjonelle eller innovatører. I julehandelen endrer vi oss, da er vi litt av hver sort, sier Eivind Haalien. I jula vekter kundene opp både kvalitet og historie. Vi koser oss ekstra mye, og mange kunder bytter ut tradisjonelle varianter med norsk håndverk. Vi bygger verdi inn i julematkategoriene, legger han til.

Lokalmat skal tilføre noe mer enn andre produkter.
- Noen velger lutefisk fra Røst, pinnekjøtt fra Voss eller for eksempel Homlagarden kalkun til nyttår. Andre kjøper Bufarost fra Valdresmeieriet istedenfor den mer tradisjonelle Edamerosten for å få en mer smaksrik variant. Blåmuggost som Golvertind fra Strandli Gård, Nidelven fra Gangstad Gårdsysteri eller selveste Kraftkar fra Tingvollost er gode alternativer til Stilton. Hvitmuggsoster fra Himmelspannet eller Eiker Gårdsysteri, er andre populære sorter, sier Haalien.

Norske lokale oster i vekst

2018 har vært året da Oste-VM ble arrangert i Bergen. Ferske tall fra MENY viser at salget av lokale oster har løftet seg betydelig siste år. 60 prosent av ostesalget i MENY er norske oster, en prosentandel som stadig øker. 7 av de 8 håndskårne ostene med mest vekst i MENY er norske håndverksoster. Økningen for håndskåret ost i MENY er på cirka 24 prosent sammenlignet med samme uke i fjor. MENY tilbyr i dag ost fra 70 ulike osteprodusenter.

Veksten i lokalmatomsetningen har vært svært høy de siste årene. I 2017 var den på 7,4. Målet til NorgesGruppen er å ligge på 2 - 5 prosentpoeng høyere omsetningsvekst for lokalmat enn veksten i NorgesGruppen totalt.

Kunsten å havne i kundens handlekurv

I NorgesGruppen skal lokalmat treffe den kvalitetsbevisste i supermarkedssegmentet, samt styrke den lokale posisjonen for våre butikker. Aldri før har butikkjedene jobbet tettere med lokalmatleverandører enn det de gjør i dag.

- Du trenger ikke å være en stor produsent for å levere til oss, forteller Eivind Haalien. Det viktigste er mattrygghet, at kundene ikke skal bli syk av maten de kjøper hos oss. Vi har produsenter som leverer til én Joker-butikk, og vi har lokalmatprodusenter som leverer til over 1200 butikker, fortsetter Haalien.

Det er relativt lett å komme inn i butikkhylla, det vanskelige er å komme ut av hylla og opp i handlekurven.
- Vi verken forhandler eller diskuterer pris med de fleste mindre produsentene. Det avgjørende er om forbruker er villig til å betale det det koster. I mange tilfeller er svaret ja, i noen tilfeller nei, forteller Haalien.

Inderøy Trøndelag Foto: Caroline Roka