Vi elsker Kanariøyene!

I 2016 reiste over 400.000 norske turister til Kanariøyene, og ifølge reisearrangøren Ving bare vokser kjærligheten for de spanske ferieøyene stadig. Selv sender Norges største reisearrangør i overkant av 250 000 nordmenn til Kanariøyene denne vinteren.

Allerede på 50-tallet fløy reiseglade nordmenn sørover til varmere vær og lysere kvelder, og fremdeles er det for svært mange Kanariøyene som gjelder når ferien skal bestilles. Over 90 prosent av alle Vings charterreiser går hit denne vinteren. Og ifølge markeds- og kommunikasjonsdirektør i Ving, Tonje Løkaas Fossum, er det ingen overraskelse at så mange velger nettopp Kanariøyene som reisemål.

– Kanariøyene har noe for absolutt alle. Her er det reisemål og hotell som passer de aller fleste behov og lommebøker, flytiden er kort, været er stabilt og tidsforskjellen liten. Her finner du både de typiske charterstedene, men også små, vakre perler. Vi sender i overkant av 250 000 reisende dit bare nå i vinterhalvåret, i tillegg kommer alle de som reiser med rutefly, forteller Løkaas Fossum.

Gran Canaria er den ubestridte ener av alle de fem øyene Ving har i sitt program. For mange er det å reise hit nesten som å reise på hytta. Vi reiser tilbake til det samme stedet år etter år, vi kjenner lokalmiljøet som vår egen bukselomme og føler oss nærmest som innfødte, sier kommunikasjonsdirektøren.

Nytt reisemål
Men mye utvikler seg også fra år til år. Nye hotellkonsept, som for eksempel suksessen Ocean Beach Club som kom for et par år siden i Playa del Cura.

Den lille oasen Agaete, som ligger på nordvestkysten, er Vings nyeste reisemål på Gran Canaria. Med sin lokale kanariske stemning, den pittoreske lille havnen Puerto de las Nieves og den grønne Agaetedalen, er stedet et perfekt reisemål for de som vil oppleve mer av Gran Canarias vakre natur.

– Selv for oss som har vært på Gran Canaria mange ganger byr øya stadig på nye overraskelser, slik som blant annet Agaete,sier kommunikasjonsdirektøren.

Følger hakk i hel
I følge Løkaas Fossum er det vulkanøya Tenerife som kommer på en sikker andreplass over vinterens mest etterspurte charterreisemål hos Ving. Tenerife er den største og mest folkerike av Kanariøyene. Med sitt skiftende landskap passer Tenerife for alle typer feriegjester. En reise til denne øya kan også kombineres med idylliske La Gomera, som ligger en kort båttur unna. – Vi er svært fornøyd med salget av vinterreiser så langt. Vi har allerede solgt nesten 5 av 10 reiser til Kanariøyene og på Gran Canaria har vi solgt 5 prosent mer enn samme tid i fjor, så vi ligger godt an, sier Tonje Løkaas Fossum.

Psst! Er du ute etter en klassisk kanariuke? Eller passer det bedre å være borte 5, 10 eller 16 dager? Reiser du med Ving til Kanariøyene kan du velge mellom charter til de mest populære reisemålene – eller ruteflypakker med valgfri avreisedag og reiselengde. Valget er ditt.

Hotellkonseptet Ocean Beach Club i Playa del Cura.