Vi elsker Hellas - her er de beste øyene!

Nordmenn har i mange år hatt en spesiell forkjærlighet for Hellas og den greske øyverdenen med velkjente Kreta, Rhodos og Kos i spissen. Foran denne sommerens ferie har Hellas passert Spania som det mest bestilte landet.Kreta topper listen over de mest bestilte greske reisemålene, etterfulgt av Rhodos og Athen, i følge Tickets bookingstatistikk.

Kreta er det mest populære reisemålet i sommer

-          Hellas er en skikkelig sommerklassiker, og stadig flere oppdager øyer litt bortenfor de mest velkjente. Skiathos og Skopelos er et par favoritter, Parga på fastlandet er utrolig koselig, men også mindre kjente Paros og naboen Antiparos er virkelig verdt en anbefaling, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef hos Ticket.

Den greske øyverdenen består av nærmere 1500 øyer, og har over lang tid vært blant nordmenns favorittreisemål. De største, og mest kjente øyene, som for eksempel Kreta og Rhodos, har helt siden charterens inntog vært med på toppen over de mest populære feriereisemål. De siste årene har trenden gått mot ønsket om å oppdage mindre besøkte steder. Korfu som ligger lengst nord på Hellas’ vestre side, mot grensen til Montenegro og Albania, er kjent som den grønne øya. Koselige Skopelos ble satt på kartet da øya utgjorde bakteppet for filmen Mamma Mia, og klassiske Santorini er virkelig postkortvakker.

-          Det finnes så mange greske øyer å velge mellom uansett om man reiser med eller uten barn, om det er en avslappet atmosfære, eventyr eller natteliv som står i sentrum for reisen. Flere enn tidligere velger også å kombinere et par øyer på samme reise for virkelig å få det meste ute av ferien, sier Ellen Wolff Andresen.

Tickets greske favoritter:

• Korfu: uslåelig kombinasjon av fine strender og vakre turstier i flotte fjellandskap.
  • Antiparos: genuint gresk miljø med fokus på god mat og rolig strandferie.
  • Kefalonia: vennlig stemning mye musikk og en spesiell matkultur der det greske kjøkkenet møter italiensk inspirasjon.
  • Naxos: fantastiske, barnevennlig strender – et skikkelig badeparadis for ferierende familier.
  • Kalymnos: vakre fjellandskap, kjent for sine mange klatreruter, perfekt for den eventyrlystne.
  • Thassos: genuin øy med få utenlandske turister. Her ferierer heller greske familier og prisnivået er lavere enn på mange andre greske øyer.
  • Ios: kjent for sitt intensive natteliv.
  • Mykonos: for jet-setteren som gjerne vil ha en mer luksuriøs atmosfære.
  • Paxos: en mer ukjent øy med rolig tempo og krystallklart vann.
  • Samos: varierende naturskjønt landskap dit mange par reiser for en romantisk ferie.

Kreta er det mest populære reisemålet i sommer