Vestfoldbanen: Bane NOR lyser ut fire store kontrakter
– Dette er et vesentlig løft i regionen, sier prosjektdirektør Stine Undrum. – Vi legger til rette for flere togavganger på strekningen, og reisetiden blir kortere. Nå skal vi finne de rette entreprenørene til å ha med på laget, slik at vi får til en vellykket gjennomføring.
Det pågår en stor oppgradering av Vestfoldbanen, der Bane NOR arbeider med å bygge dobbeltspor mellom Porsgrunn og Oslo. Flere deler av strekningen er allerede utbygd, og de nærmeste årene skal det bygges dobbeltspor mellom Nykirke og Barkåker, og mellom Drammen og Kobbervikdalen. Når disse to strekningene er utbygd er det sammenhengende dobbeltspor mellom Oslo og Tønsberg. I forbindelse med dette arbeidet varsler de to prosjektene oppstart av prekvalifisering på fire store kontrakter.
– I årene som kommer skal vi gjennomføre store utbyggingsprosjekter, sier prosjektdirektør Stine Undrum.
– Nå har vi brukt flere år på å planlegge og finne de beste løsningene for strekningene Nykirke-Barkåker og Drammen-Kobbervikdalen, så det blir en glede å kunne utlyse kontrakter for selve byggingen.
Store kontrakter
Prosjektet Drammen-Kobbervikdalen skal bygge 10 km dobbeltspor mellom Drammen stasjon og Kobbervikdalen, samt mellom Drammen stasjon og Gulskogen stasjon. Prosjektet inkluderer også 6 km bergtunnel, en løsmassetunnel og en kulvert.
Prekvalifisering til totalentreprisen for kulvert og løsmassetunnel ble kunngjort gjennom Bane NORs anskaffelsesverktøy i oktober, med frist i slutten av november. Prekvalifisering for totalentreprisen for bergtunnel ble kunngjort i forrige uke, og har frist i første halvdel av desember.
Prosjektet Nykirke-Barkåker skal bygge 13.6 km med dobbeltspor fra Nykirke sør for Holmestrand til Barkåker nord for Tønsberg. Prosjektet inkluderer to bruer, fire tunneler på til sammen 5.3 km og ny Skoppum stasjon sørvest for Skoppum, ved Viulsrød.
Prekvalifisering til totalentreprisen for grunnarbeider ble kunngjort forrige uke, og har kvalifiseringsdato i første halvdel av desember 2018. Prekvalifisering til totalentreprisen for jernbaneteknikk kunngjøres i løpet av de nærmeste dagene, med kvalifiseringsdato 17. desember.
Mange prosjekter
Bane NOR har flere andre utbyggingsprosjekter som er under planlegging eller utbygging. Nylig offentliggjorde prosjektet Venjar-Langset på Dovrebanen de tre entreprenørene som har gått videre i konkurransen om å bygge dobbeltspor fra Eidsvoll nord til Langset i Eidsvoll.
Bane NOR har ansvar for gjennomføring av planlegging og utbygging av InterCity-prosjektene på Østlandet. Den skal gi et effektivt og miljøvennlig transporttilbud mellom byene på Østlandet. Med raskere reisetid, flere avganger og et mer pålitelig togtilbud bidrar det til å knytte byene sammen til ett bo- og arbeidsmarked.
Nøkkelord
Kontakter
Thor Erik Skarpen
Pressesjef
916 55 144
Bilder
Lenker
Om Bane NOR
Bane NOR er i gang med å planlegge og bygge for et bedre togtilbud mellom byene på Østlandet. Innen 2034 skal vi bygge dobbeltspor for hastigheter opp mot 250 km/t mellom Oslo og Lillehammer, Halden, Porsgrunn og Hønefoss. Satsingen, som inkluderer 25 stasjoner og 270 km med nytt dobbeltspor, skal gi halvannen million innbyggere raskere reiser og flere avganger.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom