Vestfold-lag kjemper om seier i seilsportsligaen

Åsgårdstrand Seilforening har et godt grep om trofeet før den siste serierunden i seilsportsligaen. Men det skal først seiles på en ukjent bane i Trondheim kommende helg.
VESTFOLD-OPPGJØR: Tønsberg (nærmest) og Åsgårdstrand møtes til et intenst Vestfold-oppgjør i kampen om seriegullet i seilsportsligaen i Trondheim (Foto: Morten Jensen)

Åsgårdstrand Seilforening har en betryggende ledelse på seks poeng på Tønsberg Seilforening når Norsk Seilsportsligas elitedivisjon skal avgjøres kommende helg. Men farvannet som ligger foran Vestfold-laget, er likevel ikke så trygt som det kan se ut for. Det fins skjær i sjøen.

Skjær i sjøen

For det første skal det seiles på en ukjent bane i Trondheim under det yr.no varsler til å kunne bli lette vindforhold. Noe som alltid er utfordrende for seilere og som kan ha et snev av sjansepill over seg. Et annet skjær i sjøen er at Åsgårdstrands ledelse kan reduseres til kun fire poeng før seilasene starter:

I den tredje serierunden i Arendal ble Tønsberg Seilforenings lag straffet for ikke å ha brukt reglementerte drakter. Det fratok laget seieren, som i stedet gikk til Åsgårdstrand-laget. Tønsberg Seilforening har nå appellert avgjørelsen.

– Appellen vil bli behandlet før den gjenstående serierunden i Trondheim, sier generalsekretær i Norges Seilforbund, Per Christian Bordal.

Blir appellen tatt til følge, vil Tønsberg og Åsgårdstrand bytte plass i Arendal-runden, noe som betyr at Ågårdstrand-lagets ledelse vil være redusert fra seks til fire poeng når de to Vestfold-lagene møtes til avgjørende dyst i Trondheim.

Rutinerte kapteiner

Åsgårdstrand Seilforening stiller som vanlig med Jostein Grødem som kaptein for laget, og denne gangen har han med seg Trym Markussen, som i likhet med Grødem har seilt alle de tre tidligere serierundene. Laget suppleres med Karen Kristoffersen, Torbjørn Lunde og Andrea Haug Rolstad – alle med solid ligaseiling-erfaring.

Tønsberg Seilforening har Jostein Frederick Aker som kaptein. Han styrte Tønsberg-laget til det som kan ha vært en seier i Arendal. Jørgen Smith-Meyer som var med ham der, er også med i Trondheim. I tillegg har laget tre unge debutanter i liga-sammenheng; Mathilde Bregner Robertstad, Marie Jacobsen Lepperød og Ida-Linn Vittersø.

På vei til Europa – igjen

Åsgårdstrand og Tønsberg Seilforening har et forsprang til de øvrige lagene i eliteserien, og mye tyder på at et av lagene vil ligge på toppen av eliteserie-tabellen når seilasene i Trondheim er unnagjort. Begge lag har dessuten så godt som billetten i lomma når det gjelder å kvalifisere seg til Sailing Champions League i 2020. De fire beste lagene i eliteserien er kvalifisert for en plass i denne gjeve ligaen, som er seilernes svar på fotballens Champions League.

Begge lagene deltok i årets Sailing Champions League, men klarte ikke å kvalifisere seg til selve finalerunden.

Se oppgjøret direkte

Ligarunden i Trondheim blir overført direkte på Facebook fra kl 13 lørdag 7. september og fra samme tidspunkt søndag. Resultatutviklingen og seilasene i et grafisk format kan man også følge direkte på SAP Sailing Analytics.

Jostein Grødem, Åsgårdstrand Seilforening: tlf. 928 35 247
Jostein Frederick Aker, Tønsberg Seilforening: tlf: 456 67 057

I TET: Åsgårdstrand Seilforening leder før den siste serierunden i seilsportsligaen. (Foto: Morten Jensen)
KAN JUBLE? Vil Jostein Frederick Aker, kaptein for Tønsberg-laget, kunne juble etter at den siste serierunden i Trondheim? (Foto: Morten Jensen)

Norsk Seilsportsliga foregår i båttypen J/70, som er en moderne, planende båt for et mannskap på fire. Fem og fem båter/lag seiler mot hverandre i hvert heat på korte baner. Hver seilas har en varighet på mellom 10 og 15 minutter, og i løpet av en serierunde skal hvert lag gjennomføre inntil 14 seilaser. Vindforholdene bestemmer imidlertid hvor mange heat som til syvende og sist blir gjennomført.

En førsteplass gir ett poeng, 2. plass to og så videre, og det laget med færrest poeng, vinner serierunden.

Det er to divisjoner - Eliteserien og 1. divisjon.

Det arrangeres tilsammen fire serierunder. De fire beste seilforeningene i eliteserien etter fire serierunder kvalifiserer seg til Sailing Champions League det påfølgende året. De fire nederste rykker ned i 1. divisjon, og de fire beste i 1. divisjon rykker opp i eliteserien i det påfølgende året. De fire nederste lagene i 1. divisjon rykker ut og må seile kvalifisering mot eventuelle andre lag som ønsker å delta i seilsportsligaen om de fire ledige plassene.

Norges Seilforbund er eier av Norsk Seilsportsliga. Det operative ansvaret for gjennomføringen av ligaen har eventselskapet SaiLogic.