Bane NOR

Verdens tyngste skal treffes i Narvik

Del

– Dette er ikke bare jernbanens tungvektsklasse, det er en helt egen idrett, sier områdedirektør Thor Brækkan i Bane NOR. Fra 11. til 15. juni samles fagfolk som driver med den aller tyngste godstrafikken til verdenskonferanse i Narvik.

Malmtogene til LKAB frakter 30 millioner bruttotonn med jernmalm i året. Foto: Alf Helge Løhren
Malmtogene til LKAB frakter 30 millioner bruttotonn med jernmalm i året. Foto: Alf Helge Løhren

Organisasjonen «International Heavy Haul Association» (IHHA) står bak konferansen i Narvik med Bane NOR og svenske Trafikverket som arrangører. Ofotbanen/ Malmbanan er den er den eneste strekningen i Europa som oppfyller medlemskriteriene til IHHA.

– Det er frakt av kull og mineraler som dominerer på verdensbasis, men det finnes også tunge tog hvor man stabler containere i høyden, blant annet i USA og Canada. De andre medlemslandene i IHHA er Australia, Brasil, Sør-Afrika, India, USA, Canada, Russland og Kina, opplyser Brækkan, som er nestleder i organisasjonen.

Sprer kunnskap

I denne sammenhengen er Ofotbanen en lilleputt, selv om man kan skilte med en aksellast på 30 tonn, togvekt på opptil 8.600 tonn og ca. 30 millioner bruttotonn pr. år. I Australia kjøres det til sammenligning tog med 28.000 tonn nettolast – til og med uten lokførere. Tog på 30-40.000 tonn, med aksellast på 30-40 tonn og en lengde på opptil 3,5 km, er imponerende.

– Samtidig er det mange ting som gjør Ofotbanen spesiell, som f.eks. klimaet, kurvaturen og høydeforskjellen på banen. Vi utnytter banen maksimalt og kombinerer moderne teknologi med å bruke mye av den samme traseen og de samme steinhvelvbruene som ved åpningen i 1902. Dessuten er vi elektriske, mens de fleste andre malmbanene kjører med diesel.

Han framholder at selv om mye er forskjellig, er det enda mer som forener tungvekterne i bransjen, uavhengig av hvor i verden man befinner seg. IHHA er tuftet på å spre og dele kunnskap om nyvinninger og beste praksis innenfor blant annet vedlikehold og bygging av infrastruktur og rullende materiell.

– IHHA avholder en hovedkonferanse hvert fjerde år. Mellom hovedkonferansene er det en noe mindre konferanse med spesielle tekniske tema, og det er denne vi skal arrangere. Med utgangspunkt i digitalisering og «den fjerde industrielle revolusjon» skal en rekke temaer belyses, blant annet gjennom ca. 150 foredrag, forteller Brækkan.

Stort arrangement

Hoveddelen av konferansen arrangeres 12-14. juni. I forkant er det to dager med teknisk workshop primært rettet mot yngre og ferske fagfolk i sektoren, og det hele avsluttes med en faglig rettet omvisning på begge malmterminalene i Narvik og i naturskjønne omgivelser langs Ofotbanen lørdag 15. juni. Workshop og konferansen holdes ved Norges Arktiske Universitet (UiT) i Narvik.

– Totalt forventer vi ca. 500 deltagere, og det betyr at vi legger beslag på samtlige hotellsenger i Narvik og omegn, inklusive Riksgrensen, forteller Stein-Hugo Steffensen, som til daglig er prosjektsjef i Bane NOR og nå også prosjektleder for IHHA-konferansen.

– En så stor konferanse er et betydelig løft for oss på arrangementssiden, men samtidig er det en unik mulighet til å vise fram det vi driver med, hente inspirasjon og ny kunnskap, samt knytte verdifulle kontakter, framholder Steffensen.

Tester tyngre tog

Sverige og Norge har for øvrig sin egen «heavy haul»-organisasjon – Nordic Heavy Haul, hvor fagmiljøer fra blant annet tre universiteter samarbeider med Bane NOR, Trafikverket og LKAB. Her er Thor Brækkan for tiden formann.

– Et resultat av dette samarbeidet er at vi i februar startet prøvekjøring med tyngre aksellast på strekningen mellom Kiruna og Narvik. Da snakker vi om å kjøre tog med 32,5 tonns aksellast, opplyser Brækkan.

– Vi nærmer oss grensen for hvor mange tog det er mulig å kjøre på dagens bane, og da er tyngre tog noe vi må se på. Kanskje blir 2019 året da vi slår rekorden fra 1973, da 22,6 millioner tonn ble fraktet ut fra Narvik i løpet av året, sier Thor Brækkan.

Fakta om Ofotbanen

Strekningen fra Narvik havn til Riksgrensen er 42 km lang. Banen ble tatt i bruk 15. november 1902.

Det er kryssingsspor på Narvik, Djupvik, Straumsnes, Rombak, Katterat og Bjørnfjell. Banen er tilrettelagt for 750 meter lange tog. Siden 2013 er det brukt ca 1,8 milliarder kroner på å øke kapasiteten på banen.

Daglig trafikkeres banen av 12-13 togpar med malm fra gruvene i Kiruna (LKAB) og Pajala (Kaunis Iron) til Narvik. Dessuten er det to togpar med persontrafikk. samt tre godstogpar til/fra Alnabru.

Kontakter

Kommunikasjonsrådgiver Olav Nordli

Telefon: 916 55 930
E-post: oln@banenor.no

Bilder

Malmtogene til LKAB frakter 30 millioner bruttotonn med jernmalm i året. Foto: Alf Helge Løhren
Malmtogene til LKAB frakter 30 millioner bruttotonn med jernmalm i året. Foto: Alf Helge Løhren
Last ned bilde
De tunge malmtogene på Ofotbanen sliter ekstra mye på sporet. Her leverer Bane NORs langskinnetog nye skinner mellom Rombak og Katterat.  Foto: Amund Rasten
De tunge malmtogene på Ofotbanen sliter ekstra mye på sporet. Her leverer Bane NORs langskinnetog nye skinner mellom Rombak og Katterat. Foto: Amund Rasten
Last ned bilde

Lenker

Om Bane NOR

Bane NOR
Bane NOR
Biskop Gunnerus' gate 14
0185 Oslo

05280http://www.banenor.no

Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.

Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.

Bane NOR har om lag 4.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.

Følg saker fra Bane NOR

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Bane NOR

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom