Venter storinnrykk i påsken

Påsken er rett rundt hjørnet, og på Bergen lufthavn Flesland gjør vi oss klare for en av årets travleste perioder. Mange velger fly i påsken, og det er lett for at ferien starter med høye skuldre. Her deler vi våre beste tips for en bedre start på påsken.
Nadia, Peder og Kristin på Avinors servicesenter er klare for påsken!

De største utreisedagene er fredag og lørdag i palmehelgen. Bortimot 200.000 passasjerer kommer til å reise til og fra Bergen lufthavn i påsken i år.

- Vi ser at i ferieperiodene har folk med seg mer bagasje enn ellers i året. I tillegg er det flere passasjerer i påsken enn i en vanlig uke, så det beste rådet er å beregne god nok tid, sier kommunikasjonssjef Cathrine Fuglesang Framholt.

Velkommen til en ny reise

- For veldig mange er det aller første gang de reiser fra den nye terminalen på Flesland. Vår erfaring er at de fleste synes det er lett å finne fram, sier Framholt. – Setter du av ekstra tid til innsjekk, å sende eventuell spesialbagasje og å gå gjennom sikkerhetskontrollen kan du senke skuldrene, ta en matbit, handle taxfree eller bare finne roen i de nye romslige omgivelsene.

Bestiller man parkering på forhånd får man lavere priser enn om man kjører direkte til parkeringsområdet.

De som vil forberede seg på forhånd, finner informasjon om adkomst, parkering og andre servicetilbud påAvinor sin nettside.

Pakk smart

I påskeferien har man gjerne med seg mer bagasje, og spesialbagasje som barnevogn, ski og golfutstyr. Husk å sjekke på forhånd om flyselskapene tar betalt for å sende dette.

Om du benytter lufthavnens selvbetjente løsninger og leverer inn bagasjen selv, husk å sjekke at lange hemper og stropper er knyttet godt sammen slik at de ikke henger seg fast i bagasjebåndet. Er du i tvil om din bagasje er godt nok pakket, eller kan sendes som standard bagasje, kontakt personalet i nærheten.

Sørg for å pakke det du ikke får ta med i håndbagasjen, i kofferten. Det er også noen ting man kan gjøre for å være forberedt når man kommer til sikkerhetskontrollen, så slipper du å være den som lager kø.Les mer om sikkerhetskontrollen.

Usikker på hva du kan ha i håndbagasjen?Sjekk her.

Familiesluse gir lavere puls for barnefamilier
- I påsken åpner vi familieslusen igjen. Vi har svært gode erfaringer med egen sluse for barnefamilier i sikkerhetskontrollen fra jule- og vinterferien. I familieslusen kan alle med barn senke skuldrene og reise med samme puls, forteller Framholt. -Skal barnet ditt reise alene, kan du følge helt til utgangen, både på innlands- og utlandsreiser. Reiser du med små barn, kan du låne en av de lilla barnetrillene, som står parkert rett etter sikkerhetskontrollen. Tjenesten er gratis.

Les mer om å reise med barn her.

Avinor servicesenter

Vi hjelper deg gjerne! Møt oss i terminalen eller på Avinor servicesenter i 1. etasje på ankomst. Du kan også sende en beskjed i innboksen eller på veggen på Facebook-siden vår. Avinor ønsker alle en god påske.

Estimerte passasjertall for Bergen lufthavn i påsken, både avreise og ankomst:

Dato Reisende (estimerte tall)
Fredag 22 mars 25 000
Lørdag 23mars 25 000
Søndag 24 mars 10 000
Mandag 25. mars 20 000
Tirsdag 26. mars 20 000
Onsdag 27. mars 16 000
Torsdag 28. mars, Skjærtorsdag 18 000
Fredag 29. mars, Langfredag 15 000
Lørdag 30. mars, Påskeaften 9 500
Søndag 31. mars, 1. Påskedag 9 500
Mandag 1. april, 2. Påskedag 19 000

Avinor har ansvar for de 45 statlig eide lufthavnene og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Bergen lufthavn, Flesland er et sentralt trafikknutepunkt for Bergensregionen og Vestlandet, med over 6 millioner passasjerer årlig. Med omlag 70 direkteruter til inn- og utland sørger lufthavnen for at reiseglade Vestlendinger reiser ut i verden, og vi bidrar til vekst næringslivet i vår region. Etter mange års plassutfordringer åpner den nye flyterminalen 17. august 2017.

Nadia, Peder og Kristin på Avinors servicesenter er klare for påsken!

Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.

Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.

Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.

- Avinors offentlige journal

Strenge restriksjoner for luftrommet over Sør-Norge25.4.2024 06:46:33 CEST | Pressemelding

Grunnet en teknisk feil hos Oslo Kontrollsentral er det strenge restriksjoner for luftrommet over Sør-Norge. Det forventes vesentlige forsinkelser. Varighet er for øyeblikket ukjent. Vi oppfordrer alle reisende til å forholde seg til den informasjon de får fra sitt flyselskap. Vi beklager ulempene dette medfører. Vi prioriterer enkelte flyvninger, deriblant beredskapsfly. Vi kommer tilbake med mer informasjon.